Könsförrädare – Curse All Law

Kim Andriessen    14 maart 2014

Könsförrädare komt uit Luleå, een stad in Noord-Zweden. Waar landgenoten Jeniferever en Immanu El inspiratie voor melancholische post-rocksongs wisten te putten uit de winterlandschappen, zoekt Könsförrädare haar toevlucht tot iets totaal anders. De band met onuitspreekbare naam is klaar om Europa te veroveren met politiek geladen post-punk.

Könsförrädare is een rijzende ster in Zweden. Hoewel debuutalbum Curse All Law nog moet verschijnen – releasedatum is 4 april a.s. – heeft de band haar naam in Scandinavië al gevestigd. Op gerenommeerde Noordse festivals maakte het gezelschap uit Luleå al indruk en met een nominatie voor de prestigieuze Nordic Music Price volgde de definitieve doorbraak. De verwachtingen voor het debuutalbum zijn daarmee hooggespannen.

En Curse All Law stelt ook niet teleur. Hoewel explosieve escapades achterwege blijven, klinkt de muziek van de twee dames en twee heren verfrissend. Alle tien de nummers worden strak uitgevoerd en vliegen nergens uit de bocht. Zo is eerste singel Raging River – 'the river's raging inside me' – een even catchy als heerlijk in het gehoor liggende song waarop de post-punk hoogtij viert.

Toch schuwt Könsförrädare het experiment niet. Soms flirten de Zweden nadrukkelijk met Sonic Youth (vooral op Removed, Included/Glass Mountains) en Arcade Fire. Op Okay worden meer registers opengetrokken en zangers Janinne Sandström Oja laat op bijvoorbeeld Death to Stories horen dat haar vocale bereik bijna net zo uitgestrekt is als de natuur nabij Luleå.

Dit in combinatie met de politiek getinte teksten ('How is war so far? I know all I'd never tell from the short horizons of a vain triumphant side' - Outro) maakt Curse All Law van Könsförrädare tot een intrigerend plaatje. Het album kent geen uitglijders en alle tien de nummers hebben de gave om je automatisch mee te laten deinen met de ritmes. Een prestatie van formaat.

1. C'Mon Superiors
2. Raging River
3. Death to Stories