Massacre – Back From Beyond

Erik Vandamme    31 maart 2014

Massacre werd eigenlijk al opgericht in 1984 door Allen West, Rick Rozz en Terry Butler. Niet veel later werd Kam Lee aan de groep toegevoegd. Ze maakten niet alleen verschillende line ups door, maar gingen ook regelmatig uit elkaar, om dan weer uit hun as te herrijzen. In 1987 speelden zowel Rozz als Andrews en Butler zelfs bij de bekende metalband Death. In 1991 kwamen ze allemaal terug samen om hun debuut album From Beyond uit te brengen. Ook dit duurde niet lang, na het uitbrengen van een EP ging weer idereen zijn eigen weg. Om, hoe kan je het raden, in 1996 terug samen te komen voor hun tweede plaat Promise. Uiteindelijk besloten Butler en Rozz, na weer een korte reunie medio 2007/2008, Massacre in 2011 samen te brengen voor een verjaardagstournee ter gelegenheid van hun 30 jarig bestaan. In die context komt nu een nieuw album uit, Back From Beyond. De huidige line up bestaat naast Butler (basgitaar) en Rozz (Gitaar) uit Mike Mazzonetto (Drums) en Ed Webb (vocals).

Brutale old school Death Metal, dat is zowat waar Massacre voor stond. Ze bouwden een cultstatus op in het genre en waren ook on stage een graag geziene gast. Daarnaast sleurt elk van de bandleden een massa speelervaring met zich mee. Al die aspecten komen terug op de plaat Back From Beyond. Hoewel de productie, als we het zo mogen uitdrukken, verfijnder is en tot de puntjes uitgewerkt, blijft dat old school gevoel gelukkig dus nog steeds overeind.
Die toon wordt al gezet met The Ancient Ones. Die  grauwe inkleding zo typisch voor het genre, grijpt je direct bij het nekvel. De grunts van Ed klinken verpulverend hard en gaan recht door je heen. Dreigend en zonder enige vorm van medelijden hakt Massacre met dit album op de luisteraar in. Alsof ze nooit zijn weg geweest. Net daar schuilt echter al een addertje onder het gras, als we heel eerlijk zijn.
Met Back From Beyond klinkt Massacre nog steeds hetzelfde als bij hun debuut: er worden geen nieuwe wegen ingeslagen, en we komen voor geen aangename of minder leuke verrassingen te staan. Dit kan men eigenlijk zien als een minpunt of een pluspunt. De fans van het eerste uur zullen hiermee uiteraard heel tevreden zijn, nieuwe zieltjes winnen is een ander paar mouwen. De globale liefhebber van pure old school death metal daarentegen, zal in Back From Beyond zeker zijn gading vinden.
Veel rustpunten zijn er trouwens niet. Zoals dit in het genre de gewoonte is, wordt de ene vuurpijl na de andere op ons los gelaten, inclusief de tempowisselingen zo eigen aan deze muziekstijl. Toch blijft alles op diezelfde strakke lijn liggen. Massacre blijft ons naar goede gewoonte stevig bij de strot grijpen om nooit meer los te laten. Dit verklaart deels waarom de band in dit wereldje een zo graag geziene gast is. Net de puurheid waarmee songs als bijvoorbeeld  Hunter's Blood, Darkness Fell of Succumb to Rapture zijn samengesteld, is een krachtdadig bewijs dat Massacre na die vele jaren van omzwervingen, nog niets van zijn pluimen verloren is.
Daarnaast overtuigt Ed webb ook als vervanger van voormalig zanger Kam Lee. En dat is heel wat, lijkt ons, want Kams unieke stem was destijds een meerwaarde voor de groep en hij leek onvervangbaar. Maar ons Kam helemaal doen vergeten, nee dat lukt niet, moeten we toegeven. De brutale grunts van zijn voorganger neemt Ed echter wel zonder enige moeite over. Daardoor lijkt de band aan een zoveelste nieuw leven begonnen, alleen hopen we dat er deze keer niet te lang meer zal worden gewacht op een vervolg.
Conclusie :Back From Beyond is geen album vol met verrassende wendingen geworden. Maar de intensiteit en brute manier van brengen blijft na al die jaren nog steeds stevig overeind. Massacre levert daardoor dan ook een klasse Death metal plaat af, die bewijst dat ze het nog steeds kunnen, en waarvan veel jonge bands en artiesten in deze muziekstijl nog kunnen leren. De liefhebbers van het genre zullen hier zeker van smullen, en de fans van Massacre mogen gerust zijn. Hun idolen staan er nog steeds! Ook anno 2014!
Massacre treden trouwens op 11 mei ook op in Belgie , samen met Pestilence , Sekhmet en Ancient Ascendant - Magasin4 (Brussel) : http://www.heartbreaktunes.com/en/concerts/3505.

Daarnaast zullen ze ook bij onze noorderburen te zien zijn op het festival Neurtocfest , op vrijdag 2 mei : http://www.neuroticdeathfest.com/

1. The Ancient Ones