Van Canto - Dawn of The Brave

Erik Vandamme    15 april 2014

Van Canto is een Duitse a-capella metal band. Ze bestaan uit vier zangers, één zangeres en een drummer. De band ontstond in 2006 en brachten al enkele albums uit, waaronder in Tribe of Force (2010) tot hun meest succesvolle kan gerekend worden. Deze plaat bevat o.a. Covers van Grave Digger  (Rebellion) en Metallica(Masters of Puppets). Nu kwam op het label Napalm Records een nieuw album uit: Dawn of The Brave. Eerder dit jaar kwamen ze hun nieuwste CD nog voorstellen in Biebob, de reacties waren uitermate positief. Hoog tijd dat ook wij Dawn of The Brave eens onder de loep namen dachten we zo.

We geven toe, het concept moet je wat liggen, niet iedereen zal te vinden zijn voor die vocale partijen die gaan van Wah-wah tot rakkatakka geluiden , die volgen op elk van de tracks. Maar je kunt er niet omheen dat het bijster origineel blijft om zonder gebruik van snaarinstrumenten een zodanig geluid te produceren, dat je die laatste nergens daadwerkelijk mist. Uiteraard mag je de inbreng van drums, om het geheel af te werken, ook niet onderschatten. Naast nummers als Fight of Your Life, To The Mountains en het heel catchy klinkende Badaboom bevat Dawn of the Brave , zoals gewoonlijk bij Van Canto, enkele covers.

The Final Countdown (Europe) leunt zeer sterk tegen het origineel aan. Inclusief de overbekende intro. Nu, zonder gebruik te maken van gitaren lijkt me dit een waar huzarenstukje. Het nummer wordt echter  ook een groot deel gedragen door de drums, naast de vocale inbreng. Het lijkt echt wel alsof Europe daar zelf staat te spelen. Holding Out For A Hero (Bonnie Tyler) lijkt ons al een moeilijkere opdracht, maar ook hierin slagen Van Canto met brio er een geslaagde versie van te maken. Maar het hoogtepunt van de gebrachte covers is toch Black Sabbath's Paranoid. Persoonlijk ben ik namelijk een superfan van deze laatste, bands die uw idolen coveren, ik bekijk dat altijd door een eerder sceptische oog, geef ik eerlijk toe. Wat Van Canto echter met Paranoid doet is er niet alleen een eigen, originele sound aan geven. Ze blijven het origineel zo goed mogelijk trouw, zonder echter het zomaar na te spelen. Daardoor klinkt deze cover zo mogelijk even goed als de Sabbath song zelf. Een grote verdienste dat ze dit kunnen.

De rest van het album is qua opbouw en dergelijke in dezelfde lijn als de vorige uitgebrachte albums, geen experimentele, of vernieuwende uitspattingen te bekennen. Maar waarom iets veranderen aan een concept dat nog steeds werkt? Van Canto heeft bewezen , zowel op het podium als op plaat, dat a-capalla ook kan zorgen voor een feestelijke stemming, tot zelfs een potje moshpit tijdens optredens. Dawn of The Brave is dan ook de bevestiging dat ze nog niets van hun allures verloren zijn, wel integendeel.

1. Dawn of The Brave
2. Fight of Your Life
3. To The Mountains