Tacit Fury - A Social Berserker

Erik Vandamme    30 april 2014

In een interview lazen we dat het heersende thema bij Tacit Fury luidt: 'Psychische stoornissen en problemen in de samenleving. Het is een onderwerp dat dicht bij ons allemaal staat, en we denken dat van een heleboel andere mensen ook.' Met dit voor ogen waagden we ons in de wereld van deze Russische Death metal band. Volgens hun biografie ontstonden ze in 2001 en brachten naast enkele demo's ook twee albums en één EP uit. Horrors from depth (2012) is hun laatste EP. A social Berserker is geen katje geworden om zonder handschoenen aan te pakken. De nochtans heel sympathieke heren laten hier duidelijk hun duivels los.

Er wordt alvast niets aan het toeval overgelaten: vanaf de eerste noten krijgen we een technisch hoogstaande productie gepresenteerd. We worden met de neus op de feiten geduwd door middel van door merg en been gaande gitaariffs, die het midden houden tussen death metal en thrash metal. Bij elk van de songs krijg je inderdaad ook het gevoel van de confrontatie met de psychische problemen waar we als mens mee te kampen hebben. Het album ademt geen echt positieve energie uit, eerder de donkere kant van je ziel komt naar boven drijven. De scheurende gitaar, de verpulverende drum, maar vooral die bulderende stem geven je koude rillingen tot op het bot. Hoewel alles op diezelfde verzengde lijn zit, stoort dit allerminst.
'The only way is, to end this constant suffering . In bitter sadness. I hang a stone up my worn out neck, more questions. About my past identity. Since now, and on I've morphed into nobody, Nobody' Deze lyrics uit de song 'Run While You Can' graaft heel diep in je hart en ziel. Hier komt een kant van een mens boven, die je liever niet laat zien aan de gemeenschap. De bittere ondertoon blijft op het gehele album enigszins behouden. Maar eigenlijk worden we gewoon geconfronteerd met een harde realiteit waar we vaak, helaas, aan voorbij gaan.
Ook de titels spreken tot de verbeelding : 'Mind Crushing Power Dominance' bijvoorbeeld gaat over het gevoel van buiten je zinnen te geraken: vertrouw je je eigen ogen nog? Vertrouw je je eigen verstand nog?  Tacit Fury vraagt het ons en zichzelf. Het antwoord blijven ze telkens schuldig. Maar het onderliggende thema komt telkens opnieuw terug. Ons confronterend met onze diepste gevoelens moeten we ons geheel bloot geven aan een wereld die niet begrijpt. De sterkte van A Social Berserker is dat ze ook door hun muziek, en manier van brengen, een heel diepe indruk nalaten. Door de technische hoogstaande manier waarop brengen, maar ook door de sfeer die ze creΓ«ren.
Deze parel van een album wordt afgesloten met een wel heel interessante Metallica cover, 'Creeping Death', uiteraard omgeven door die typische solo, maar met een bulderende stem die toch een eigen inbreng geeft aan deze song, waardoor het geen flauwe kopie lijkt van het origineel.

01. Lacerated, Strangled, Impaled
02. Run While You Can
03. Mind Crushing Power Dominance