Spectral Haze - I.E.V. Transmuted Nebula Remains

Sylvie Huybrecht    21 oktober 2014

Wel, als je een psychedelische trip wil waar je de eerste dagen niet van bij komt: hier is er één. Chaotische jamsessies recht uit de jaren '70 in competitie met occasionele schreeuwerige vocals die je als een kosmische echo tegemoet komen uit de leegte: de Noren hebben hun bandnaam goed weten te pinnen: Spectral Haze laat je alle kleuren van de spectrum zien met de sterren erbij op hun nieuw album 'I.E.V.- Transmutated Nebula Remains', dat de opvolger is van hun debuut EP uit 2012.

Aan bands die psychedelische doomrock spelen is er momenteel geen gebrek, maar in het geval van Spectral Haze kunnen we met een gerust gemoed stellen dat het weg-van-de-aarde-niveau bijzonder hoog ligt. Alsof de Noren non-stop in hogere sferen verkeren, praten ze over hun muziek in hun eigen hoog-spiritueel jargon waar woorden als kosmische energie, stellaire explosie en zwaartekracht tot de basiswoordenschat lijken te behoren. Muziek is ontstaan om uiting te geven aan de liefde die ons hoger bewustzijn eigen is, en als alles meezit – dat wil zeggen, als de fans de juiste energie uitstralen, de trillingen in de muren van de locatie op de juiste frequentie zitten en de sterren mooi uitgelijnd staan, dan kan een show uitmonden in het overstijgen van onze aardse verschijningsvorm en wordt de tijd opgeheven. Duidelijker kan men daarover niet zijn.

Op een ietwat meer aards niveau ziet Spectral Haze muziek als een collectieve meditatie tijdens dewelke de ziel de kans krijgt om zich via instrumenten uit te drukken. Er wordt bijgevolg bijna volledig op het gevoel gespeeld, en dat laatste laat zich duidelijk horen op 'I.E.V.- Transmutated Nebula Remains'. De plaat is één lange trip waarbij de nummers in elkaar vervloeien en het ritueel nooit onderbroken wordt. In de vaak lang uitgesponnen tracks vinden we elementen terug van doom, stoner en sludge, maar de psychedelische factor heeft toch sterk de bovenhand. Dit album voert je naar alle uithoeken een kosmische nevel, en zelfs zonder gebruik te maken van paddestoelen of het Interstellar Exploratory Vessel -waar I.E.V. voor staat- resulteert het gegarandeerd in een buitenlichamelijke trip. Ook Spectral Haze zelf lijkt nu en dan even compleet de pedalen kwijt te raken, om dan toch net op tijd terug het ritme te hervatten en de trance te versterken. Driekwart van deze EP is instrumentaal, maar waar de zang het geheel aanvult, komt de band wat ons betreft toch het sterktst uit de hoek, met de tweede track 'Mercurian Mantra' als absoluut hoogtepunt op deze EP.

Spectral Haze levert hier met 'I.E.V.- Transmutated Nebula Remains', een plaat af waar de liefhebbers van psychedelische doom niet rond kunnen. Het is een must-have met een (te) hoge verslavingsfactor, waarvoor u bij deze gewaarschuwd bent. Wij gaan alvast de efimeriden bestuderen om in te proberen schatten wanneer het ruimteschip mogelijks in België zou kunnen landen.