Music For Life (The Flame): Kaiser Chiefs steken tent in brand

Jordy Sabels    18 december 2014

Music For Life staat al jaren garant voor het binnenhalen van tonnen geld voor één of, sinds kort, meerdere goede doelen. Daarnaast wordt er ook steeds een stevig portie live-muziek voorzien. Sinds vorig jaar gaat dit door in De Schorre, alombekend als de vaste plek van Tomorrowland, in de vorm van benefiet concerten. Zo haalde opwarmer Sam De Bruyne aan dat het concert van de Kaiser Chiefs 15 000 euro had opgeleverd voor Alzheimer Liga België. Een zeer mooi initiatief dat het nuttige aan het aangename koppelt of een stevig concert aan een goed doel, wat moet een muziekliefhebber nog meer hebben om het warm van te krijgen?

De redelijk kleine tent was volledig volgelopen voor het eerste benefietconcert in een reeks van vijf en wat mij direct opviel was de maturiteit van de aanwezigen. Wie had verwacht dat de tent ging vollopen met kwelende dertienjarige deernes was vandaag naar de verkeerde tent afgezakt.

Dat is ook wat de band uitstraalt, een stevige portie maturiteit. Tegenover Rock Werchter 2011 heeft deze band een serieuze stap voorwaarts gezet op muzikaal vlak. Alles verloopt een pak strakker en er zit meer spelvreugde in hun optredens. Het was een plezier voor het oog om de frontman over het podium te zien dartellen als een jong veulen. Daarnaast was het ook hun laatste optreden van het jaar waardoor ze bijzonder gemotiveerd waren om de tent helemaal naar de klote te spelen.

Kaiserchiefs 1 van 3

Een belofte die ze ook volledig hebben waargemaakt. Tijdens de tweede song stond de zanger al vrolijk tussen het publiek zijn keel schor te schreeuwen en knalde de tunes uit de boxen als nooit tevoren. De hele tent stond te genieten van de magistrale kunstjes van de Chiefs. Het concert begon met de klassieker Everyday I Love You Less and Less. Waarna later in het concert ook Misery Company, Ruby en Cannons de revue passeerden.

De twee nummers die mij echter het meest bijgebleven zijn vanavond zijn Coming Home en I Predict A Riot. De ene is een nieuwe hit van de band en werd de laatste maanden op zowel Radio One als Studio Brussel, volledig terecht, plat gedraaid. Het nummer zorgde in The Flame voor een aangename kerstachtige roes, vooral toen Ricky Wilson de illustere woorden: "We're coming home, light a fire." uitspraak. Het zal niet verbazen dat hij tijdens het zingen van deze song menig vrouwenhart heeft doen smelten.

Kaiserchiefs 2 van 3

I Predict A Riot is de klassieker van de twee en was vandaag bijzonder toepasselijk op de Belgische politiek. Ik hoop dat het protest binnenkort even verschuift naar het klimaat. Het openhouden van Doel I en Doel II is gewoon irreëel. Ze mogen blijven beweren dat er geen alternatieven bestaan, maar in Nederland wekken ze anders wel op verbluffende wijze stroom op via groene energie. Stakingen zijn geen pretje, maar de aandacht laten verschuiven van het economische luik naar een bredere waaier zou de sceptici misschien laten inzien waar de pijnpunten echt zitten in het regeerakkoord. Een concert kan dus naast verlichtend te werken voor de zeden ook hersenspinsels naar boven brengen die verder reiken dan de muziek op zich. En alleen al daarom staan de Kaiser Chiefs, samen met Skillet, in mijn band top 5 van 2014.

Setlist

Every Day I Love You Less And Less / Everything Is Average Nowadays / Ruffians On Parade / Never Miss A Beat / Na Na Na Na Naa / Coming Home / Pinball Wizard (The Who Cover) / Cannons / Ruby / I Predict A Riot / Misery Company / Oh My God.

Kaiserchiefs 3 van 3