Peter Kernel - Thrill Addict

Tom V    28 december 2014

Peter Kernel is terug met een gloednieuw derde album. De release in de BeNeLux is voorzien op 19 januari 2015 en zonder hevige sneeuwstormen komt deze release datum steeds dichter en dichter bij. Haal die heerlijke drums en trompetgeluiden maar boven want het wordt tijd om weer 12 tracks lang je gehoorgangen te laten bibberen en beven.

Het nieuwe album graaft dieper in op het nemen van risicoโ€™s en erachter komen hoe ze je leven een vorm kunnen geven. Leren toegeven dat je fout was en jezelf in vraag stellen spelen dan ook een prioritaire rol doorheen dit gehele album. Voor wie Peter Kernel nog niet kent, dit is Barabara Lehnhoff en Aris Bassetti.

Thrill Addict is een album dat ons op een sociaal-emotionele wijze het plezier probeert te ontnemen om onvriendelijk door het leven te gaan. Met een half gedrogeerde smoel door het leven gaan en telkens weer diezelfde vraag stellen โ€˜was ik wel juist bezig?โ€™ zorgt ervoor dat dit album echt tot zijn recht kan komen. De vocale ondersteuning van Barbara speelt een gemene rol doorheen elke seconde van dit album. Ze brengt ons een zoete toets en een vleugje haute culture op slinkse wijze terwijl wij als luisteraar knikkend zitten mee te luisteren.

Het gebeurt snel, maar net niet snel genoeg om de goede elementen te blijven onderscheiden in deze gehele cyclus van denderende indie punk muziek. Net alsof ik, als luisteraar, onder vuur sta en mezelf moet trotseren om met enkele liters water mezelf een weg te banen naar een open ruimte. Doorheen het gehele album voelt alles sluipend aan tot een ware climax opbouwend om dan op het einde jezelf nog eens met de neus op de feiten te kunnen drukken. Midden januari, dat is het moment waarop je jezelf in bekoring zal kunnen brengen.

Conclusie: een indie/art punk album waarvan ik op mijn achterste poten ga staan en meteen kan klasseren in mijn top 10 van 2015. Een atmosferische drang drukt je steeds weer tegen die koude kille vloer aan en laat je beseffen dat muziek niet weg te denken valt uit deze werelddelen.