Cavalera Conspiracy - Pandemonium

Erik Vandamme    30 december 2014

Massimiliano Antonio "Max" Cavalera kan je bezwaarlijk beschuldigen van luiheid. In 1984 richtte hij, samen met zijn broer Igor Cavalera, Sepultura op. Eind 1996 besloot Max deze groep te verlaten. Reeds in 1997 richtte hij het al even populaire Soulfly op. Pas in 2007 vierden de zogenaamde Sepulturabrothers hun hereniging.

Dit in de vorm van het project Cavalera Conspiracy. De debuutplaat Inflikted (2008) sloeg in als een bom. Met een combinatie van lekkere Groove Death/thrash metal leken de broers hun tweede adem terug te hebben gevonden. De opvolger Blunt force trauma (2011) kon over het algemeen op iets minder goede recensies rekenen. Tijd om terug de puntjes op de 'i ' te zetten met deze derde plaat? Pandemonium kwam uit op het label Napalm Records. We gaven het album enkele luisterbeurten.

Het eerste wat opvalt, de groove is zo goed als verdwenen uit deze nieuwe plaat, en vervangen door snelheid. Veel materiaal is blijkbaar live opgenomen, en dat hoor je ook, maar geeft meteen ook het gevoel dat Pandemonium een haastklus is geweest. Op zich zouden we daar geen probleem mee hebben, maar het zorgt voor een chaos die ons toch wat minder kan bekoren. Uiteraard kan met niet voorbij aan de "alle heilige huisjes omver stampende manier" waarop Cavalera Conspiracy beweegt , als een op hol geslagen stier in een porseleinwinkel. Vanaf de eerste song Babylonian Pandemonium weten we al welk vlees we in de kuip krijgen. Een smakelijke tocht is het echter niet volledig geworden, helaas.

We houden wel van een portie snel en chaotische overrompeling, maar deze plaat gaat dus helaas iets te vaak gewoon over de hoofden heen, zonder enige inhoud, om echt de hele tijd te blijven bekoren. Zelfs na meerdere luisterbeurten blijft er niet echt iets hangen waardoor we hierover iets positief kunnen zeggen, maar we proberen het toch.

We geven toe, voor wie van hard en snelle thrash metal houdt zal deze Pandemonium eentje zijn om van te smullen. Er zitten heel weinig rustpunten verwerkt in deze plaat, het is rammen en beuken geblazen van begin tot einde. Liefhebbers van enige melodie haken beter af dan. Maar met het verstand op nul, en de versterker op tien, kan je alvast beginnen aan een moshpit in de huiskamer. En daarmee zijn we aan wellicht het positieve gekomen aan deze plaat. De agressieve aanpak ontleedt zich gewoon om live gespeeld te worden, op menig podium zal het wellicht zorgen voor een waar crowdsurfen, mosh, stagediven en andere feestjes. Zeker weten! Gelukkig zijn de nummers allemaal vrij kort met hun circa vier tot zes minuten, waardoor je na een harde en door merg en been gaande geraas, toch even op adem kan komen. Dat is op zich dan weer een pluim meer op de hoed van Cavalera Conspiracy.

Soms zitten er zowaar, alsnog, verrassende wendingen binnen de plaat. No Losing the Edge klinkt zelfs iets meer melodieus en gebalanceerd. Het laat een glimp zien van de Cavalera Conspiracy waar we toch voor vielen in 2007 - 2008. Het nummer klinkt snel en hard, maar het groove metal van toen is er ook in verwerkt. Helaas is dit รฉรฉn van de weinige nummers die ons echt kunnen bekoren.

Onze conclusie is dan ook, het verlaten van de groove metal, of toch in grote mate, leek ons geen goed idee. Pandemonium is duidelijk een plaat met een nieuw, vooral sneller en harder, geluid van Cavalera Conspiracy waar we in eerste instantie enorm aan moesten wennen. Daarom kunnen we niet direct spreken van een ontgoocheling, nog van een stap in de goede richting. Of ze hiermee iedereen over de streep zullen trekken? We vrezen daarvoor. Maar, en dat hebben we al aangegeven, de muziek op Pandemonium smeekt gewoon om live gebracht te worden. We kunnen dus stellen dat we met een dubbel gevoel blijven zitten, niet overtuigd maar ook deze plaat niet tot de bot willen afbreken. Het uiteindelijke verdict, en oordeel is aan de luisteraar zelf, wij vrezen echter voor heel uiteenlopende meningen van pro en contra.

1. Babylonian Pandemonium
2. Banzai Kamakazi
3. Scum