Invasion of Female Logic - Alternativlos

Erik Vandamme    2 januari 2015

Invasion of Female Logic is het soloproject van het uit Duitsland afkomstige project Petra Kutschera. Met Alternativlos bracht ze in 2014 één debuutplaat op de markt. Dit via het label Electro Arc. Dit label specialiseert zich voornamelijk in elektronische muziek tot EBM, en aanverwante. Volgens de biografie zouden er invloeden van EBM tot Synthpop zitten in de muziek van Invasion of Female Logic - wat één grappige naam trouwens. Wij gaven het plaatje enkele luisterbeurten en stelden vooral vast dat het toch eerder naar het tweede neigt.

Wij kleven niet graag labels op bands en artiesten. De muziek van Invasion of Female Logic doet ons vooral denken aan de muziek uit de jaren '80 van synthpop tot bijvoorbeeld Kraftwerk, in een modern kleedje gestoken. Maar door het aanreiken van één heel pallet elektronische uitspattingen, is het dus onmogelijk om deze muziek echt in een vakje onder te brengen. Dat is ook meteen het grootste pluspunt aan deze plaat, de experimentele kant waarmee Invasion of Female Logic, laat zien dat nog alle kanten kan uit worden gegaan.

Deze Alternativlos schippert dan ook wat in de grijze middenweg tussen donkere EBM en zwevende elektronische muziek. Van harde beats, gaat het zonder enig probleem over naar opzwepende klanken. Maar nergens gaat dit alles gepaard met te veel zeemzoetigheid, nog lijkt het de luisteraar onder te gaan dompelen in een duister bad. Ordnung Muss Sein is daar een mooi voorbeeld van, de eerder robotachtige stem geeft je rillingen, maar ook een gelukzalig gevoel. De muziek doet net hetzelfde. Bovendien zorgt de Duitse taal, die ook elders voorkomt op deze plaat, ervoor dat we een haast militaristische aankleding krijgen, maar ook hier worden nergens lijnen getrokken naar donker of licht. Nee, dus perfect balanceren tussen goed en kwaad, tussen hard en zacht, lijkt de rode draad doorheen het geheel te zijn.

Tempowisselingen en variatie zijn er bovendien ook voldoende binnen deze plaat, elk van de songs krijgt een eigen verrassende wending, die je bij de vorige niet direct merkte. Op Chains gaat het tempo zelfs wat de hoogte in. Maar een poosje later krijgen we weer typische synthpop.

Kortom: Invasion of Female Logic brengt met Alternativlos één conceptplaat uit waar ze in haar kaarten laten kijken. Hiervoor presenteert deze dame een wijd pallet van elektronische mogelijkheden, die ons vooral hoopvol laten uitzien naar de toekomst. Met dit visitekaartje zorgt ze er bovendien voor dat we haar muziek niet binnen één bepaald genre kunnen plaatsen, en dat mag gezien worden als een groot pluspunt. Het zorgt er ook voor dat een ruim publiek Electro fans kan worden aangesproken. Van EBM, typische jaren '80 Electro (denk maar aan eerder genoemde Kraftwerk) tot opzwepende synthpop. Iedere liefhebber van beats en loops, om het zo te zeggen, zou zich hierin moeten kunnen vinden. Maar het meest positieve is dus dat het in de toekomst, dankzij dit heel experimenteel visitekaartje, nog alle kanten uit kan gaan.

Voor de fans van heel uitgebreide elektronische muzieksmaken, is deze Alternativlos dan ook een dikke aanrader.

1. Trendsetter
  2. Big Fish