Sodom - Sacred Warpath

Pieter-Jan Vanden Broeck    1 januari 2015

Wanneer ik door de Snoozecontrol-recensielijst blader, stuit ik vaak op een resem van minder bekende groepen. Het ontdekken van ‘nieuwe’ groepen is natuurlijk erg aangenaam, al kan een gevestigde waarde mijn muzikaal hart evengoed sneller doen slaan. Een puik voorbeeld van zo’n gevestigde waarde is SodomDeze Duitse thrashers behoren al enige tijd tot mijn muzikale helden. Ik herinner me mijn eerste Sodom-optreden nog heel goed. Velo-Rock 2007 was dat, met Tom Angelripper en co. als onbetwiste headliners.

Kort voor dit optreden kocht ik mijn allereerste Sodom-album: het machtige en zelden overtroffen Agent OrangeDat ik op Velo-Rock dit meesterwerkje kon laten signeren deed de sympathieke Duitsers enkel in mijn achting stijgen. Maar goed, voor wie de Thrashmeisters niet kent, geef ik graag een korte introductie. Nadat Angelripper besloten had dat het leven als mijnwerker niets voor hem was, besloot hij in 1981 Sodom boven het doopvont te houden. Oorspronkelijk speelde de groep door voornamelijk Venom geïnspireerde nummers. Later begon het geluid van Sodom meer en meer richting Thrash Metal te neigen, al blijven de Black- en Death Metal invloeden tot op heden duidelijk waarneembaar. Sodom mag zich samen met Kreator, Tankard en Destruction tot de grote vier van de Duitse Thrash Metal rekenen.

Sacred Warpath werd helaas geen volwaardig album. Het betreft een EP bestaande uit één nagelnieuw nummer en live-opnames van drie oudere nummers. Sacred Warpath gaat van start met het gelijknamige nummer. Oorspronkelijk zou dit titelnummer op het eerstvolgende studioalbum van Sodom verschijnen, maar zolang hoefden we dus niet te wachten. De schreeuw aan het begin van Sacred Warpath zet meteen de toon voor wat komen gaat. De kwaadaardigheid in de stem van Tom Angelripper greep me meteen naar de keel. Op vocaal vlak deed Sodom me in lange tijd niet meer zo aan Black Metal denken. Puur en onversneden zwart metaal is het natuurlijk geen moment: de omschrijving ‘zwartgeblakerde Thrash’ lijkt me bijgevolg het meest accuraat. Op een forum maakte men de vergelijking met Immortal, ver zat men er hoegenaamd niet naast! Halverwege Sacred Warpath gaat het tempo wat omlaag en is er ruimte voor het betere soleerwerk vanwege gitarist BerndBernemann” Kost. Het is en blijft natuurlijk Sodom, lang duurt het dus niet vooraleer de vlam opnieuw in de pan slaat. Met dit stevige nummer bewijzen onze vrienden uit Gelsenkirchen andermaal tot de absolute top te behoren. Eén enkel puntje van kritiek is de volle productie. Met het geluid is niet zozeer iets mis, al heb ik soms heimwee naar de uitgesproken minimale aanpak waar Sodom vroeger prat op ging.

We zijn ondertussen bij het live-gedeelte van de EP aanbeland. Dat The Saw Is The Law op het schijfje belandde zal weinigen verbazen. Dit alom bekende en ietwat overschatte nummer opent echter met een leuke verrassing: de Sodom-versie van Surfin’ Bird. Wie bekend is met Peter Griffin en Family Guy weet over wat ik het heb. Dit nummer – oorspronkelijk door The Trashmen – stamt uit het album M-16. Persoonlijk was ik het bestaan van deze uiterst vermakelijke cover helemaal vergeten: een leuke herontdekking dus! Stigmatized – daterend van het in 2013 verschenen Epitome of Torture – is het volgende live-nummer in de aanbieding. De geluidskwaliteit zit snor, al valt er op wat handgeklap na amper respons van het publiek te horen. Aan City of God de eer om deze EP af te sluiten. Een goed keuze aangezien het tot de betere nummers behoort die Sodom het afgelopen decennium opnam. Het overdonderende applaus na afloop van dit nummer lijkt deze stelling te bevestigen.

De EP Sacred Warpath zou ik vooral aanraden aan echte Sodom-fans. Het gloednieuwe en meer dan degelijke titelnummer in combinatie met de gelimiteerde oplage (1.000 exemplaren op vinyl), zal deze categorie zeker bekoren. Wie minder bekend is met de groep rond Tom Angelripper, is waarschijnlijk beter af met een album als Agent Orange of Persecution Mania. Wat betreft prijs komt dit op ongeveer hetzelfde neer, al bekom je dan meer kwantiteit voor uw zuurverdiende centen! Ik kijk alvast uit naar het volgende (volwaardige) studioalbum. Auf wiederhören!

1. Sacred Warpath
2. The Saw is The Law (Live)
3. Stigmatized (Live)