Vodz - Into The Woodz

Tom V    10 februari 2015

Vodz is een muziekband afkomstig uit Limburg. Ze brengen ons alternatieve rock en refereren zelf naar bands als Joy Division, QOTSA en 16 Horsepower. Naar eigen zeggen brengen ze catchy songs en dat willen ze aan het grote publiek bekend maken met hun eerste debuutalbum, genaamd ‘Into The Woodz’.

Eerder al wist de band uit Borgloon met hun EP, ‘The Road’ als het publiek te overtuigen en warm te houden voor de officiële cd-release. De kracht die ze uitstraalden op hun EP komt dubbel zo hard aan op dit huidige album. Fans die al fan waren zullen dus niet teleurgesteld worden. Als we de tracklist er bij nemen merken we op dat de band geen moeite heeft gespaard om origineel uit de hoek te kunnen komen. Met enkele rake namen slaan ze ons letterlijk in het gezicht en merken we de alternatiefheid van het globale beeld alweer.

Het album opent met het nummer Hand Of God waarin we mogen genieten van de rustige natuur. Even lijkt het alsof we worden meegenomen in een waanzinnige Disney film maar algauw verstoren de gitaren de innerlijke rust en voel ik mij ergens op een zonnig festival. De vocale ondersteuning die ruig en ruw klinkt laat mij genieten van mijn gekraagd pintje om mij vervolgens te mogen verlustigen van Blackness. Waw! Een track die het donkerste uit jou haalt. Onverschillig en doorsneden spit de band je ziel door. Heerlijk melodieus mogen we seconde na seconde genieten van dit schouwspel.

Track 4 zorgt voor wat heerlijk gitaargeweld. Snedige riffs verstoren je zielspeer en laten je gretig mee luchtgitaar spelen. Tijdens deze track haalt de groep bijna het onderste uit de kan. Maar om dat onderste daadwerkelijk te mogen evenaren moeten we doorspoelen naar Demons. Een pareltje om U tegen te zeggen. Heel ritmisch pendelen ze verder naar een soepel onderonsje.

Maar voor de echte liefhebbers heeft de band “Ain’t No Grave’ achtergehouden. Het lied waar de vocalen de bovenhand nemen de muziek de onderdaan mag spelen. Een meer dan te beluisteren album waarbij je tot op de laatste knip wordt meegetrokken naar een speels en alternatief geheel.

Conclusie: dit werk van eigen bodem moet deze zomer gaan scoren op de nationale en internationale festivals.