Het Universumpje – De Grenzen Van Het Toelaatbare

Kim Andriessen    23 februari 2015

"Ik koop geen groene bananen meer." Met dit expliciete statement begint het album De Grenzen Van Het Toelaatbare van Het Universumpje. Tel hier bij op dat de release van dit album vorige week, tijdens carnaval, viel en het lijkt een lucide veronderstelling dat André van Duin onder een nieuw alter ego een opvolger voor zijn feestkraker Er Staat Een Paard In De Gang heeft. Maar niets is minder waar.

Nee, alles behalve hoempapa muziek van de hand van Het Universumpje. Deze Nederlandse rockband bestaat uit Jacob van de Water, Nicky Hustinx, Merijn van de Wijdeven en Gijs Loots. Dit viertal laat op de tien nummers van De Grenzen Van Het Toelaatbare lekkere rock 'n roll horen met accenten die variëren van psychedelica tot stoner. Dit alles gaat samen met dubbelzinnige, welhaast filosofische teksten. Zo gaat opener en single Groene Bananen verder: "Ik wil geen dag meer wachten. Ik lees alleen nog de oude krant. Weet wat ik kan verwachten."

De wonderlijke combinatie van dreunende rock met de ambitieuze songteksten (wat dacht u van deze: "Ik ben een zwijgende in de woestijn. Ik hoef vandaag nergens anders te zijn. Het is hier heet maar dat doet me niet zoveel.") is op z'n minst interessant te noemen. Nog een leuk weetje voor de fans, op de track Er Knaagt Iets aan de Tempelwand is Eefje de Visser in het achtergrondkoor te horen. En op deze track vatten de heren van Het UniversumpjeDe Grenzen van het Toelaatbare zelf het beste samen: "Het is me wat of niet, hoe pragmatische wortel schiet." Onnavolgbaar, me dunkt.

1. Groene Bananen
2. Een Zwijgende In De Woestijn
3. Met Je Bek