[Gร†LERI]- Gates Of Rome

Erik Vandamme    23 februari 2015

[gaeleri] Zal wellicht bij weinig lezers een belletje doen rinkelen. Toch timmeren deze Zweedse band al meer dan twintig jaar aan de weg. Ze ontstonden in 1992 en brachten met de regelmaat van de klok platen uit. Hun geluid gaat naar typische hardrock zoals dat in de jaren '70 werd gebracht. Het sloeg aan in de Scandinavische landen en ook daarbuiten kregen [gaeleri] vrij goede recensies. Maar een grote doorbraak, in de ruime zin van het woord, die kwam er helaas nooit aan. Ter gelegenheid van hun 20ste verjaardag besloten de heren in 2012 terug samen te komen, om nieuwe nummers te schrijven. Het resultaat ligt hier voor ons, Gates of Rome.

Voor zij die zitten te wachten op een band of muziek die verrassende wendingen aan zouden nemen? We zouden zeggen, leg de maskers even af. Dit is zo een plaat die pure, old school hardrock uit ademt zoals werd gemaakt medio jaren '70 tot zelfs jaren '80. Fans van Whitesnake tot Led Zeppelin zullen wellicht hun gading vinden in Gates of Rome. Bijster origineel is het dus niet deze plaat, maar als 'ode' aan het verleden kan dit album wel tellen.

Ready Or Not is een opener die laat zien hoe deze plaat uiteindelijk is opgebouwd. Rondom die zelfde strakke lijn zijn, met de gebruikelijke gitaar solo's erbovenop.  Queen of the Time doet helden van toen herleven, maar telkens in een fris en monter kleedje gestoken. Nee, dit klinkt totaal niet gedateerd. Vernieuwend echter ook niet, daardoor zal het wellicht niet gemakkelijk zijn om nieuwe zieltjes te winnen. Oude rockers onder ons zullen smullen van de scherpe, mede dankzij de vaak lange solo's en die typische vocalen. Waarop je als luisteraar niet anders kan dan overgaan tot een potje luchtgitaar spelen. Of de lange haren in de wind stevig headbangen. Niets mis mee? Toch?

Waarom [gaeleri]ook ons uiteindelijk over de streep trekt? De eerlijkheid waarmee de songs worden gebracht, vanuit het hart en ziel van de Hardrock. Plus de technisch hoogstaande manier waarop zowel vocalen als instrumenten het aanpakken.Luister maar eens naar het magistrale Entertain You. De samensmelting van snoeiende gitaarriffs, met verduiveld strakke drums en het hoge stemgeluid, daar kan je bezwaarlijk op stil blijven staan.

Zoals we eerder aangaven, liefhebbers van het pure hardrock genre zullen hiervan zeker smullen. Echter is het al zoveel voorgedaan dat je ergens toch een beetje een 'dertien in een dozijn' gevoel krijgt bij het beluisteren van deze plaat. Een heel ruim publiek hiermee inpakken? We vrezen daar dus echt voor, maar we zouden deze band toch een kans geven.

De ervaring in het bespelen van hun instrumenten en dat alles vanuit het hart lijkt te komen, zijn voor ons voldoende reden om te besluiten. [gaeleri] heeft met Gates of Rome een comeback plaat die bewijst dat ze na al die jaren het nog steeds kunnen. Ook al voegen de heren aan het oude geluid niets toe, of je dat jammer vind of niet laat we in het midden. Maar zonder meer spelen ze nog steeds de pannen van het dak.
We durven bovendien wedden dat op menig concerten het dak er wel degelijk zal afgaan, en je headbangend de nacht zal ingaan. Want dat is misschien wel het grootste pluspunt aan deze plaat. De muziek van [gaeleri] smeekt gewoon om live gespeeld te worden. Op het podium komt de muziek net iets meer tot zijn recht, als op plaat, lijkt het wel. Wij zijn alvast overtuigd, nu de hardrocker onder jullie nog.

Ready Or Not 3:31
Queen Of Time 5:10
Wannabe 4:28