Prong - Songs From The Black Hole

Tom Kielemoes    3 maart 2015

Wat kan er nog meer gezegd worden over Tommy Victor. Degenen die nog nooit over deze naam gehoord hebben , shame on you, de rest weet wel waarover ik het heb. Er zijn weinige langlevende bands die nog altijd de gedrevenheid, of laat ons eerder zeggen de gebetenheid hebben om ons telkens te verrassen met frisse tijdloze albums, denk daarbij aan Beg To Differ, welke dit jaar trouwens al 25 !!! kaarsjes mag uitblazen , Cleansing en de laatste jaren Power Of The Damager, Carved Into Stone en hun laatstgeborene Ruining Lives,stuk voor stuk pareltjes van het hoogste niveau.

Met Songs From The Black Hole is Prong de weg ingeslagen van de cover cd's,ondergetekende heeft het niet echt zo begrepen op cover cd's, veelal zijn dit opvullertjes omdat men op droog zaad zit qua inspiratie en dan ook nog eens flauw gebracht . Niet zo bij Prong, het zijn stuk voor nummers die een eerbetoon zijn aan hun invloeden. Bijwijlen doet het me herinneren aan Undisputed Attitude van Slayer, covers zo goed gebracht dat men de indruk krijgt alsof ze een splinternieuw album hebben uitgebracht.

Zoals we gewend zijn van Prong weten ze ons telkens te verrassen met beresterke nummers. Alhoewel dit geen eigen composities zijn heeft men toch geprobeerd om hun eigen stempel hierop te drukken en dat is wonderwel gelukt, mede door de enorm strakke ritmesectie waarover Tommy Victor nu beschikt  , je zou niet zeggen dat dit slechts een trio is, weinige bands weten met zo een minimale bezetting de luisteraar te boeien  .Luister maar eens naar de Discharge cover Doomsday, punk hardcore zoals die je tegenwoordig nog weinig vindt en met een strakheid om U tegen te zeggen, wat een knaller . VisionThing van de Sisters Of Mercy heb ik altijd al een heel tof nummer gevonden en het is heel leuk om dit nog eens terug te horen, eerlijk gezegd ik weet niet waar ik nu het meest van hou. Het bombastische origineel of deze rauwe versie van Prong. Ze hebben beide hun charmes. Goofy's Concern van de ButtholeSurfers klinkt zo, nou ja, Prong evenals het nummer van KillingJoke , SeeingRed. Als je het origineel niet kent zou je denken dat dit eigen Prong nummers zijn. Met nog bijhorende covers van BlackFlag, HuskerDu, BadBrains kun je zo horen waar deze New Yorkse heren hun inspiratie vandaan halen. Ze eindigen heel ingetogen en uitermate mooi met Cortez The Killer van Neil Young, een aanrader.

Tommy Victor is bijlange nog niet uitgeblust, integendeel, laat ons nog maar wat meer genieten van deze creatieveling , we hebben trouwens meer van deze bands nodig die gewoon hun eigen zin doen, niet dat die er niet zijn, maar deze bands krijgen veel te weinig aandacht van promoters en dergelijke en blijven helaas ondergewaardeerd of moeten we dit juist toejuichen, is dit een factor voor hun blijvende gebetenheid, wie zal het zeggen. Voor de fans, binnenhalen deze cd, het zal me er trouwens toe aanzetten om vele van deze bands hun oude cd's van onder het stof te halen l, Dit is echt een leuk cd'tje, voelt helemaal niet als een opvullertje. Binnenkort zijn de heren ook te bewonderen in de Kreun te Kortrijk, allen daarheen voor een avondje fun !!

1. Doomsday (DISCHARGE)
2. Vision Thing (SISTERS OF MERCY)
3. Goofy's Concern (BUTTHOLE SURFERS)