RKTKN#2 - Raketkanon

Florian Cassier    5 maart 2015

Voor wie dit geweld uit Gent nog niet kent, Raketkanon is de supergroep rond Pieter-Paul Devos van Kapitan Korsakov. Maar de laatste drie jaar hebben ze zich al lang bewezen dat hun voorgeschiedenis al lang niet meer van belang is. Met RKTKN#1 deelden ze in 2012 direct een mokerslag uit aan de Belgische muziekscene. Met nummers als Herman, Anna en Judith veroverden ze heel Europa en live maakten ze furore met hun noise en sludgy riffs. Ikzelf en ongetwijfeld velen onder jullie wachtten dan ook al gehele tijd in spanning hun tweede album af. Het werd toepasselijk RKTN#2 genoemd. Hun reputatie en vorige album hadden de druk hoog gelegd en de vraag is of ze deze dan ook ingelost hebben.

Laat ik voor ik begin deze laatste vraag in het algemeen beantwoorden met een ongetwijfelde JA. Hun nieuwe album blaast door je boxen en is zowaar nog beter dan het eerste. Afwisselender, expirimenteler, sludgier, met andere woorden meer Raketkanon. Het album bevat acht nieuwe nummers en lijkt daarbij drie nummers te missen om volledig te zijn. Het spreekwoord ‘Less is more’ is hier echter integraal van toepassing.

Tijdens mijn interview met hen een klein jaar geleden zeiden ze dat hun nummers nu achternamen gingen krijgen, die beloften zijn ze echter enkel bij Nico Van Der Eeken nagekomen. Bij de rest blijven ze bij hun vorige recept van voornamen.
In datzelfde interview vertelden ze mij ook dat ze hun nieuwe album gingen opnemen bij Steve Albini. Ja dat hoort u goed Steve Albini, de producer die al naam een faam maakte met ‘Surfer Rosa’ van Pixies en ‘In Utero’ van Nirvana, mijn alltime favorite band. Om nog maar eens aan te tonen dat de verwachtingen hoog lagen.

Het album begint met Florent, wat direct ook hun eerste single is. Het nummer begint met een catchy intro om dan te evolueren in een typische Raketkanon single die doet denken aan RKTKN#1. Pieter-Paul schreeuwt nog steeds vol passie de longen uit zijn lijf.
Wat echter vooral opvalt aan dit album zijn de intro’s zoals bij Nico Van Der Eeken en Suzanne, de twee daaropvolgende nummers. Ze zijn heel expirimenteelDe vrouwennamen uit het album zijn alweer weggelegd voor de rustigere en expolsievere nummers, kort gezegd diegenen met het meeste contrast. Vooral Suzanne met de geweldige intro en de opbouw van Mathilde vallen bij mij in de smaak. Daarbij lijkt Suzanne ook nog de tegenhanger van Anna uit het eerste album te zijn.
Er is in dit album meer tijd om op adem te komen, maar samenhangend daarmee is er ook meer aandacht voor contrast. Zou dit de invloed zijn van Steve Albini? Denk maar aan Nirvana, de band die zowat het contrast binnen songs heeft uitgevonden.
Verder komen namen als Elisa, Ibrahim en Harald aan bod die de uitgestippelde lijn van de nummers verder zetten terwijl Pieter-Paul zijn stem gebruikt op elke mogelijk denkbare wijze en Lode Vlaeminck krijgt meer bewegingsvrijheid met zijn synth.
Het nadrukkelijker aanwezig zijn van de synthesizer was een zeer ingenieuze keuze. Het zorgt voor een frisse wind en benadrukt de toch wel aparte sound van Raketkanon.
Afsluiten doen ze met Hanz, een nummer van negen minuten. Het vergt wat geduld eer het nummer gang komt, maar zo gaan de beste nummers, denk maar aan Shine on you Crazy Diamonds. Dit nummer is echter wel andere koek dan Pink Floyd. De harde, trage slowcore opbouw geeft de song een bepaalde sfeer waarvan ik zeker ben dat het live een cultus kan krijgen zoals Cowboy Pandas Revenge van Wallace vanborn.

Raketkanon, u heeft een plaat gemaakt die bewijst dat er nog heel veel in jullie zit. RKTKN#1 was geen eendagsvlieg waarna de inspiratie opraakte. Ik was van de eerste seconde overdonderd en telkens opnieuw bij elk nieuw nummer. Deze nieuwe plaat zal jullie volgens mij ook live veel sterker maken dankzij de afwsseling en explosiviteit. Want dat blijven jullie nog altijd, een band die live het best tot zijn recht komt. Ik zou zelfs durven zeggen dat jullie een nieuw genre aan het creeëren zijn.

RKTKN#2
1. Florent 3:13
2. Nico Vand Der Eeken 3:01