Pilod - Sunny Forecast

Erik Vandamme    31 maart 2015

Vrijdag 13 maart hebben we nog aandacht geschonken aan de nieuwste single van Pilod: Sunny. Het artikel kunnen jullie hier nog eens nalezen. Het leek ons dan ook de uitgelezen gelegenheid om het debuutalbum van Pilod, Sunny Forecast ook eens onder de loep te nemen. Deze plaat kwam eigenlijk al uit eind 2013 , begin 2014. De band bestaat uit drie leden die ondertussen al hun sporen hebben verdiend binnen de muziekwereld, en dat hoor je ook op dit album eigenlijk.

Hoewel de platenhoes, met strandstoelen en zicht op zee, doet vermoeden dat het hier om een zomerse trip gaat. Is vooral de nadruk gelegd op weemoedige songs, die je hart doen bloeden. Niet dat het de donkere of depressieve kant opgaat. Eerder melancholisch is het sleutelwoord doorheen dit album.

Wind Blow start met een heel slome, haast trage drum en gitaar riff. De opbouw geeft je een heel warm en koud gevoel tegelijkertijd. Om deze sfeer nog sterker te maken pikken  de geweldige warme en donkere vocalen daarop in. We wanen ons in een tranendal, zonder echt te pijnlijk te gaan worden. Deze song geeft al de toon van het gehele album aan.

Ergens doet de muziek van Pilod ons ook wat denken aan bijvoorbeeld Starsailor, die eveneens met hun weemoedige en hartverwarmende songs harten sneller konden doen slaan. Read My Lips bevat ook een sterk staaltje percussie van de voormalige drumster van Pilod. Ondertussen is deze vervangen door de al even fantastische Geert Luyts. Dit even terzijde. Bovendien doe de stem van Frédéric Baervoets ons op deze song nog meer denken aan de zanger van Starsailor, wat mag gezien worden als een compliment.

De titelsong Sunny Forecast blijft dezelfde trage, heel emotionele wegen bewandelen. Ondanks de wat donkere, haast deprimerende aankleding, komt er toch een sprenkeltje hoop boven drijven. We gaven het al aan, het is geen depressieve plaat geworden. Alleen eentje die je als luisteraar even tot een rustpunt doet komen. De hartverwarmende aankleding, en mooie stem geven ons een heel warme gloed vanbinnen. Het tempo van gitaar/drum gaat hier wel enigszins de hoogte in. Echter zonder geluidsmuren af te breken, het blijft allemaal binnen de perken.

Dat er variatie binnen de plaat zit bewijst The Arrival Song , dat zelfs een zeker uptempo beweging naar boven meekrijgt. Meer nog, het is de meest positieve noot binnen deze plaat, en het bewijs dat Sunny forecast niet zozeer over depressie gaat. Eerder over de dingen des levens, het vallen en opstaan. Maar vooral er is altijd hoop. Deze fleurig, zomerse song doet ons glimlachen en lekker dansen. Net zoals in het leven eigenlijk. De ene keer dansen we door de dag, de andere zitten we met de tranen in de ogen van verdriet.

Stuck in a Dream echter, doet de zon weer tussen de wolken verdwijnen, en de regendruppels neervallen. We komen weer in de harde realiteit van het leven terecht. De twinkelende gitaar/bas  van Christophe Vandewoude en Frédéric bezorgen ons ook hier koude rillingen. Maar, ondanks de heel sterke instrumentale aankleding, is het toch weer die haast snikkende stem die uiteindelijk ons volledig en compleet over de streep trekt

Vijftig minuten! Zo lang duurt dit vertoeven tussen zon en regen. Tussen huilen en lachen. Tussen pijn en opperste gelukzaligheid. Dat is eigenlijk net iets te lang om de aandacht tot het einde vol te houden. Maar toch loont het de moeite deze trip tot het einde mee te maken. De ultieme kers op de taart komt namelijk op het einde. Het circa negen minuten durende Hibernate bevat alle eerder genoemde elementen. Weemoed tot blijdschap , zijn hier allemaal verweven. het is dan ook de ultieme song die een soort visitekaart kan genoemd worden voor waar het echt om draait op Sunny Forecast. Daarom raden we de luisteraar dus echt aan het pad tot op het eindpunt te volgen.

Pilod bracht met Sunny Forecast een heel emotionele plaat uit die het midden houdt tussen pijn en vreugde. Naast de heel bedreven muzikanten,is het meest opvallende echter de vocale aankleding. De warme , heel weemoedige stem, doet ons hart bloeden. Maar ook straalt de plaat diepe hoop uit, het is niet zo dat het de zwartgallige weg op gaat. Bovendien is Sunny Forecast een heel toegankelijk album, naar een ruim publiek toe. Daardoor zouden menig concertzalen, of festivalweides deze zomer, in vervoering kunnen geraken. Zonder probleem zouden ze een heel ruim publiek voor zich moeten kunnen winnen die fan zijn van shoegaze, indierock tot zelfs een streepje postrock, maar vooral luisteren met hun hart. Knappe plaat, we zien alvast uit naar meer in 2015!
Het album is ook te beluisteren, en verkrijgbar, via bandcamp: http://pilod.bandcamp.com/album/sunny-forecast

1. Wind Blow 05:54

2. Read my lips 05:07