Team William - Drama

Erik Vandamme    20 mei 2015

We schrijven de periode 2006 - 2007. Op ontdekkingsreis door muziekland botsten we op een jonge en veelbelovende groep: Team William. Het moet geweest zijn op het PLAY Festival in 2007, dat we onder de indruk waren van de performance van deze band. Floris De Decker, Arne Sunaert, Douwe Van Male en Bert Moerman: dat was de opstelling in het begin. Team William brak pas echt door na het uitbrengen van hun eerste plaat Team William (2009). Maar het jaar daarvoor hadden ze al hoge ogen gegooid door hun deelname aan HUMO's Rock Rally. Daar eindigden ze derde na Steak Number Eight en Jasper Erkens. In die periode speelden ze op zowat alle festivals, grote en kleine. Overal kregen ze heel lovende recensies. De weg naar eeuwige roem lag open, niets zou deze jongens kunnen stoppen. Doen plots, als donderslag bij heldere hemel, het nieuws kwam dat Team William was gestopt. Hoewel zowel Floris als Arne nog geregeld opduiken in andere projecten, er bleef doorheen de jaren helaas een leegte achter binnen het muziekgebeuren in ons land. Tot die verlossende boodschap dat de heren weer waren samen gekomen, met twee nieuwe kompanen: Nils Tijtgat en Matthias Dillen. Plannen voor een nieuwe plaat werden ook gesmeed, deze werd voorgesteld op 24 april in Vooruit (Gent). Wij namen Drama onder de loepen, en vroegen ons af of het vuur nog steeds zou branden na circa vijf jaar afwezigheid.

Drama legt de ziel bloot van een geteisterde frontman. Floris De Decker is door een diep dal gegaan de laatste jaren, dat voel je ook aan deze nieuwe plaat van Team William. Dat blijkt al bij Ocean Fire. De frivoliteit en wulpse aanpak van die eerste plaat, ligt plots heel ver weg. Deze song illustreert de pijn die ieder mens wel eens voelt, maar vaak weg probeert te stoppen voor diens omgeving.

Maar toch gaat het niet allemaal te zeer die weemoedige kant op. Het lekker up tempo A New Country leunt zelfs sterk aan bij het geluid van de beginjaren. Het is eerder een boodschap van hoop, de zon schijnt toch altijd achter die wolken? Dit de Team William die ooit de festivalweides plat pleegde te spelen. Maar alles klinkt meer gepolijst, doorleeft, en het hart rakend.

Floris lijkt de depressie volledig van zich weg te gooien bij Stormy Weather. Zo een song die je lekker kan mee brullen, en waar de drums en gitaren lekker loos kunnen gaan. Close enough raakt je weer diep, houdt je als mens een spiegel voor. De melancholische boodschap klinkt ook hier door, al is de vinnigheid van vroeger ook ergens merkbaar.

Drama is dus vooral een plaat die een beetje die humoristische 'spring in het veld' aanpak van vroeger ontbeerd. Het geeft echter een heel ander, nog niet ontgonnen, beeld van Team William als band. Feel You raakt weer die gevoelige snaar, en legt de zielsroersels van een gebroken frontman bloot. Het leuke aan dit album is vooral de variatie. Faster than Light bijvoorbeeld, geeft weer een sprenkeltje hoop. Diezelfde hoop lijkt ook 1995 uit te stralen. Nothing Seems to last  klinkt dan plots weer somber, doorheen een diep tranendal. Die melancholie en gevoeligheid vinden we ook bij Away with The Fairles. En zo lijkt het wat op en af te gaan op deze plaat.

De rode draad doorheen Drama is pijn en hoe ermee om te gaan. Door een weemoedige aanpak, maar ook door het geven van die boodschap van hoop. Achter elke wolk schijnt altijd de zon. Team William is bovendien duidelijk volwassen geworden, de wulpse aanpak van toen is echter niet volledig achterwege gebleven. Gelukkig maar. Deze plaat legt de diepste zielsroersels van een band bloot, die doorheen moeilijke momenten heen toch de kracht heeft gevonden om pijn en smart te overwinnen. Het extra positieve aan Drama is dat, ondanks de eerder sombere gedachten, je nergens depressief dreigt te worden van deze plaat. De donkere gedachten zijn gecamoufleerd door die boodschap van hoop. Hoop op betere tijden.

Kortom: Team William anno 2015 is een band geworden die hun gevoelige kant , subtiel tentoon spreiden. Zonder evenwel gezichtsverlies te lijden, of hun aanpak van vroeger geheel weg te gooien. Zoals we aangaven, zijn ze een volwassen band geworden, die met beide voeten stevig op de grond staat. Klaar om onze harten weer te veroveren. Knappe plaat is Drama geworden die het vallen en opstaan in het leven illustreert. Maar vooral dat opstaan is niet altijd even eenvoudig, alleen verlies de hoop niet, blijf vechten. Dat is de ultieme boodschap die ze ons willen mee geven.

01. Ocean Fire
02. A New Country
03. Stormy Weather