Sophie Hunger – Supermoon

Kim Andriessen    5 mei 2015

Ze deelde het podium met Bob Dylan, maakte haar opwachting op internationale topfestivals als Glastonbury en Eurosonic en gerenommeerde media als The Guardian en The Sunday Times schreven vol lof over haar: de Zwitserse Sophie Hunger heeft al een indrukwekkend ‘palmares’. Toch is ze in Nederland en België nog relatief onbekend. De release van Supermoon, haar vierde studioalbum, vormt een geschikte aanleiding om deze blinde vlek op te vullen.

Laten we er niet omheen draaien. Supermoon is een ijzersterk album en het bewijs dat ze volkomen terecht de aandacht van de top van de internationale muziekwereld heeft weten te trekken. Wat Sophie Hunger vooral bijzonder maakt is dat ze niet zomaar het ‘zoveelste meisje-met-gitaar’ is, maar dat ze ver boven het rijk gevulde maaiveld met singer-songwriters uitsteekt.

Daar waar menig singer-songwriter bij het bereiken van de grenzen van het genre stopt om een keurig binnen de kaders, fraai gepolijst werkje af te leveren, begint voor Sophie Hunger eigenlijk het avontuur pas. Het resultaat is een spannende en rauwe cd met Engels-, Duits- én Franstalige (het schitterende La Chanson d’Hélène) nummers. Sophie Hunger schuwt het niet om alle registers open te trekken. De snijdende gitaarklanken in Mad Miles maken de verwachtingen die je krijgt na het zien van de albumcover helemaal waar. En dat na de bijna hypnotiserende, psychedelische klanken in het titelnummer.

Nog een fraaie tegenstelling: na het folknummer Superman Woman volgt de prachtige Duitstalige ballad Die Ganze Welt. Ook weer twee songs die niet alleen opvallen omdat ze kwalitatief ijzersterk in elkaar zitten, maar ook omdat ze anders zijn, een voor singer-songwriters nieuw gebied ontginnen. De Zwitserse Sophie Hunger durft, maakt excentrieke en intrigerende nummers en heeft met Supermoon een pareltje afgeleverd.

Deze week, op vrijdag 8 mei a.s. speelt Sophie Hunger live in het Patronaat in Haarlem (NL) en een dag later in het Rotterdamse Rotown (NL).

1. Supermoon
2. Mad Miles