Der Waldläufer - Nateace

Erik Vandamme    31 mei 2015

Der Waldläufer ofwel Tobias Seidenthal is geen onbekende voor ons. In 2013 bespraken we zijn album Wanderlust. Deze Duitse DJ, Producer en Remixer slaagde er toen al in ons hart geheel in vervoering te brengen. Door gebruik te maken van soundscapes, die zonder meer een zalvende tot zelfs helend effect op ons leken te hebben. We schreven hier o.a. over: 'Dat Wanderlust een welgekomen zalvende indruk nalaat hoeven we niet te vertellen. Meer nog, deze plaat is de perfecte remedie om na een lange werkdag even op adem te komen. Een gegeven dat we nog wel meemaken bij Ambient en aanverwante stijlen, maar de perfectie benaderen om je in volledige extase te brengen opnieuw en opnieuw? Nee, daar slagen er maar weinig in. Zonder verpinken durven we dus stellen dat Der Waldläufer met Wanderlust een meesterwerk heeft afgeleverd dat niet moet onderdoen voor enige klassieker in het Ambient gebeuren. Luister, voel en geniet vooral met volle teugen, is ons advies.' Nu brengt Der Waldläufer een gloednieuwe plaat op de markt, Nateace. We lieten ons weer eens onderdompelen in rustgevende atmosferen. Onze conclusie:

De toon wordt al gezet vanaf die eerste song Stella Solaris. Prompt voelen we ons weer wegdrijven, de geluiden die worden voortgebracht kan je best vergelijken met het ruisen van de zee. Met een twinkelende, zwevende pianoklank die je doet wegzakken in heel diepe gedachten. Hoe hij het doet, we begrijpen het niet. Maar wederom slaagt Der Waldläufer erin diepe gensters te slaan in onze ziel.

Nu, slaan wordt er niet gedaan op deze Nateace. Eerder zacht strelend je hart beroeren. Het is echter ook niet zo dat we een geeuw van verveling proberen te onderdrukken, integendeel. Net door gebruik te maken van de helende inwerking, die Ambient op de ziel kan hebben, weet hij de aandacht van begin tot einde vast te houden. Ook al gaat alles diezelfde lijn op, het stoort totaal niet. Riverbanks voelt aan als vertoeven aan een strand, met als enig uitzicht de zee en het ruisen daarvan als enig geluid. In deze intimistische verstilde sfeer voelen we ons tot complete rust en zen komen.

Geluidsmuren worden niet afgebroken, noch snoeien harde gitaren ons de keel af. Nee, hier worden soundscapes gebruikt die een mens nodig heeft om de zorgen te vergeten. Om even tot jezelf te komen, binnen rustgevende atmosferen. Dat is ook zo op de daaropvolgende songs als Dantian, Reminisce tot en met Yari Jinx. Hoewel dus alles rondom diezelfde sfeer is opgebouwd, vervelen we ons geen minuut. En net dit is de grote strekte van Nateace.

Bezwaarlijk zou je kunnen stellen dat aan het gekende concept van het vorige album, wezenlijk niet veel is veranderd. Hoewel subtiel er wel enkele andere experimentele uitstapjes merkbaar zijn, worden geen andere wegen ingeslagen. Op zich is dat misschien het enige puntje van kritiek die we durven geven op deze plaat. Om daarna die stelling direct de kop in te drukken. Want waarom een concept dat werkt zodanig veranderen? Met het gevaar dat het effect dat deze muziek op ons had en heeft teniet zou kunnen worden gedaan?

Kortom: Der Waldläufer slaagt er met dit album Nateace weer eens in ons tot diepe ontroering te brengen. Bovendien blijken de soundscapes en Ambient klanken ook nu weer die helende, tot rust brengende uitwerking te hebben. We gleden weg in een diepe roes, zwevend door de lucht met alleen het geruis van de zee op de achtergrond. Op deze plaat bewijst Der Waldläufer weer eens zijn kunnen als begenadigde Ambient artiest. Dat was in het verleden zo, dat is nog steeds het geval. Nog steeds zal hij hiermee geen festivalweides uitverkopen, of grote zalen inpakken. Maar in een intieme omgeving kan zijn muziek zorgen voor een bedwelmende sfeer, en een intensiviteit teweeg brengen waardoor je als aanhoorder vertoeft in een andere wereld.

Via Bandcamp krijgen we daar bovendien nog een fijne remix bovenop van circa 35 minuten. Nateace (Continuous DJ Mix) is een mooi overzicht van het complete aanbod, in die ene song. Het loont dus zeker de moeite, om naast de gekende kanalen deze CD te beluisteren, en aan te kopen via bandcamp: https://waldlauf.bandcamp.com/album/nateace

1. Stella Solaris 04:51
2. Riverbanks 05:56
3. Dantian 05:12