Herfst - Towards Haunted Shores

Erik Vandamme    21 juni 2015

Herfst omschrijven zichzelf als Belgische extreme metal band. In de brede zin van dat woord. Sinds 1999 timmeren deze heren al aan de weg. Ze brengen een wilde combinatie tussen black/ death / thrash metal met een zekere zin voor morbiditeit en horror. Op zich reden genoeg om deze band en hun muziek eens nader te bestuderen? The Fall (2003) is zo een debuutplaat die je niet vaak tegen komt in de scene. Herfst slagen erin grenzen te verleggen, en donkere gensters te slaan in onze ziel. Ook bij de opvolgers was dit het geval. Ondertussen kwam het spijtige nieuws boven dat zanger Matthieu de groep zou verlaten. Een spijtige zaak, maar met de sterke line-up waaruit de band nu blijft bestaan zien we hen deze jammer wending met brio doorstaan. Bram (lead gitaar) - Collin (gitaar- Die er naderhand is bijgekomen )  - Kurt (bass) -  Steve (drums) zijn één voor één professionele artiesten die hun weg vinden binnen het muziek gebeuren. Hoog tijd om Herfst de waardering te geven, die ze al meer dan 15 jaar verdienen. Dit alles was dan ook reden genoeg om hun meest recente EP eens onder de loep te nemen: Towards Haunted Shores.

Er is op deze plaat van alles aan de hand. She Dwells The  Moors bezorgt ons bij klaarlichte dag alvast een eerste welgekomen nachtmerrie. Telkens die wilde gitaarriffs dieper doorheen je vlees snijden, drijven de vocalen je nog meer tot absolute waanzin. Om niet te spreken over de duivels drumpartijen, die als mokerslagen je de hersens lijken in te slaan. Op deze song blijkt al hoezeer verschillende donkere muziekstijlen als het ware perfect in elkaar vloeien, zonder dat bijvoorbeeld typische death metal die black metal invloeden overstemmen. We zijn het nog niet veel tegen gekomen in onze carrière.

Donkere, geordende chaos. Zo zou je de muziek van Herfst kunnen omschrijven. Niet het soort chaos waardoor je afhaakt, maar deze waardoor je als luisteraar in een diep donker gat wegzakt. De deuren van de kerker worden gesloten, hieruit is geen ontsnappen mogelijk. We voelen de duisternis om ons heen grijpen als klauwen die onze keel willen dicht knijpen. Zo voelt The Thing in the Deep bijvoorbeeld aan. Nu, 'diep' gaat het zeker bij deze song, en de gehele EP feitelijk. Binnen de duistere chaos voelen we ons wegglijden, in heel diepe gedachten. De zon schijnt hier uitbundig, maar ik zie enkel donkere wolken passeren in mijn denken, bij het sluiten van de ogen. Circa vijf minuten lang snoeien gitaren, drums en griezelige vocalen ons de mond. Nee, dit overleven we duidelijk niet.

Krijgen we nu een rustpunt? Three Spells start met een onheilspellende ondertoon. Zo eentje dat je terugvindt in menig horror film, wanneer griezelige wezens de onschuldige slachtoffers dreigen te verscheuren. De ijzingwekkende, angstaanjagende klanken doorboren ons hart, zonder enig mededogen. Alsof dit nog niet genoeg is knijpen de duivelse vocale nog iets meer onze keel dicht.

Maar de meest 'spannende' song, zonder afbreuk te doen aan de rest, is toch de titelsong. Toward Haunted Shores is een circa acht minuten durende ultieme trip die ons verweesd achterlaat. Hier worden alle black, death tot thrash en Horror elementen nog eens fijn tentoon gespreid. Naast de snoeiharde gitaarpartijen, die ons hart nog maar eens doorboren, en wederom knallende drums lijken ook nu weer de vocalen als ijskoude handen de ultieme doodsteek toe te dienen. Maar, en dat willen we toch benadrukken, nergens is het zo dat één bepaald instrument een ander overstijgt. Nee, het is net die samensmelting tussen verschillende griezelige elementen die ons doen belanden in een wel heel donkere trance.

Half an hour of melancholic, dark and nekromantic black/death metal. Dit staat er te lezen. Deze stelling klopt volledig. Als klap op de vuurpijl, krijgen we er nog een heel donkere kers op de taart bovenop. Code Noir, circa negen minuten lange, bewandelt verder de begane wegen. Nog één keer drijven de gitaren je tot ultieme waanzin, en bezorgen je de een angstaanval na de andere. Nog één keer verpulveren de snoeiharde partijen onze hersenpan. Nog één keer bezorgen de hartverscheurende vocalen ons kippenvel. Nog één keer... vertoeven in de meest donkere gedachten van onze ziel. Na het schrijven van dit artikel, deed de ochtendzon die door het venster piepte, zowaar zelfs pijn aan de ogen. Zo hebben we graag ons duister ontbijt.

Deze donkere parel aankopen of beluisteren? Het kan ook digitaal: https://herfstofficial.bandcamp.com/

1. She Dwells The Moors 05:55

2. The Thing in the Deep 04.52