VLY - I/Time

Erik Vandamme    21 september 2015

Vly is een project rond gitarist Karl Demata en zanger Keith Glaysz. Op zich gebeurt het nogal vaak dat artiesten elkaar vinden, maar hier verliep toch alles heel anders dan 'gebruikelijk'. Ze hebben elkaar gevonden via het internet. Gladysz citeert het als volgt: "we zijn erin geslaagd een album te maken zonder dat we elkaar ook maar één keer hebben ontmoet!”. Vly brengen een mengeling tussen psychedelica, Folk, progressieve rock tot classic rock en postrock. Aan de band werden toegevoegd: Elisa Montaldo als keyboard speelster, Chris Heilman werd aangetrokken als bassist en voor drums (en eveneens keyboards) werd Mattias Olsson aangetrokken. , een ex-bandlid van Änglagård. Een bond allegaartje van talentvolle artiesten dus, want ook Karl en Keith hebben ondertussen huns sporen ruimschoots verdiend binnen het muziekwereldje. Zo zaten Chris en Karl ooit bij Crippled Black Phoenix. Met I/Time brengt Vly een waar kunstwerk op de markt. Via het label The Laser's Edge. Onze bevindingen lezen jullie hieronder:

Vergelijkingen met andere bands uit het verleden? Ze zijn er wel. Dus we zouden ze ook  kunnen maken, maar gaan het niet doen. Wat we echter wel willen benadrukken zijn de volgende aspecten. De warme stem van zanger Keith vloeit perfect samen in de zwevende, rustgevende soundscapes. Keyboard, een twinkelende pianoklank, gitaar riffs die je tot een andere sfeer brengen. Meer hebben we niet nodig om ons te laten overtuigen van dit pareltje van een debuutplaat.

Hoewel elk van de songs rond datzelfde concept opgebouwd lijkt te zijn zit er echter voldoende variatie binnen deze plaat om ons geen moment te vervelen. Er worden wellicht geen geluidsmuren afgebroken, nog worden de trommelvliezen te veel overbelast. Maar ook worden we niet in slaap gewiegd, en dat is toch de grote sterkte van I/Time. In een haast verstilde sfeer, die ons weemoedig een traantje doet wegpinken, de luisteraar vooral tot volstrekte rust laten komen. Het is de rode draad doorheen het volledige album.

We hebben bovendien ook geen uitgesproken favoriete track gevonden. Elk van de songs kabbelen mooi weg, elk van hen brengt ons tot bovendien een kalmerende trance. Elk van hen doen ons ook even wegglijden uit de harde realiteit, zonder zeemzoetig of klef te klinken. Out of the Maze is daar een mooi voorbeeld van. Knetterende riffs die lichtjes naar een climax stijgen, zonder echter teveel pijn te willen doen. De stem die je als een deken warm houdt, maar ook zachtjes dreigend lijkt te willen slaan. We herhalen 'willen'. Want , nee hier worden geen kelen over gesneden of hoofden ingeslagen. Noch worden er  teveel nadruk gelegd op slaapverwekkende zeemzoetigheid. Vly schipperen met deze plaat tussen het meezinggehalte van folk muziek, de naar climax opbouwen van postrock, en de bedwelmende elementen van progressieve rock.

Of neem nu Time Remembered. Waar een twinkelende pianoklank je tegemoet komt, als uit het niets. Het heeft een verdovende invloed op u als mens. , hoewel deze song amper 1 min 55 duurt, blijft er iets kleven aan je hart. Daarmee zijn we aan het volgende pluspunt gekomen. De lengte van de songs verschillen. Met korte tot heel lange, maar ze hebben allemaal datzelfde integrerende effect op de luisteraar. Alsof ze allemaal even lang duren. Hoe ze het doen, het is me een raadsel. Maar je krijgt nergens een gevoel van langdradigheid, bij de lange songs, of een gevoel van 'te kort' bij de minder lange songs. Ook dit is een heel sterke prestatie van elk van deze klasse artiesten lijkt het ons.

I/Time benaderd bovendien ook puur technisch de perfectie. Ongelofelijk dat de leden, zoals we vernemen, elkaar nog niet in het echt hebben gezien. Het heeft blijkbaar geen invloed op de kwaliteit van dit album. Deze is gewoon uitmuntend te noemen. De songs klinken als zonnestraaltjes na een regenachtige ochtend. Als een wandeling over verre stranden, met uitzicht op de horizon. De rust en kalmte die je op zo momenten tegemoet komen. Diezelfde intensiteit weten Vly met dit knappe meesterwerk ook op te wekken.

We kunnen dan ook besluiten dat Vly met I/Time een album op de markt heeft gebracht dat verschillende rustgevende emoties bovenbrengt. Mede door de technisch hoogstaande manier waarop elk van de instrumentalisten, tot de zanger, staan te spelen. Maar ook lijken elk van de songs je tot een volstrekte 'zen ' brengen, je hart en ziel te verwarmen, en gemoedsrust te brengen in je hoofd. Geen wonder dat we dit album op 'repeat' zetten, om dat gevoel nog maar eens te beleven. I/Time etaleerd bovendien een perfecte kruisbestuiving van verschillende, uiteenlopende muziekstijlen. Waaruit de mooiste elementen worden gehaald, om van deze plaat een perfecte oase van volstrekte rust te maken. We zeiden het al.. een meesterwerk!

Circles
Time
Time Elapsed