Harbour of Souls - Mountain of Fire

Tom V    11 oktober 2015

We schrijven oktober maar eigenlijk gebeurde de release van deze EP al op 7 augustus 2015. De EP draagt de naam ‘Mountain Of Fire’ en telt 4 volwaardige songs. Ze werkten samen met producer Pieter Kloos (gekend van: Peter Pan Speedrock, Vanderbuyst en Gingerpig) en wie de heer Kloos een beetje kent weet dat hij geen half werk aflevert. De groep presenteert ons hierdoor 20 minuten hardrock/heavy metal geweld.

Eerder al nam de band Harbour of Souls een titelloze demo op en daar bouwt deze EP nu op verder. Openen doen ze in de jaren 80 stijl. Een geweldloze metalriff verwelkomt ons en probeert ons mee te zuigen in het genre. Toch missen we hier nog wat de schwung die hopelijk later wordt opgevuld. Als we verder gaan naar ‘In For The Night’ dan merken we toch al wat extra passie. Het vocale onderdeel komt hierbij beter tot zijn recht en we merken een duidelijke insteek in het productieproces. Net alsof de eerste een track een opwarmertje bleek te zijn. Hoewel ik eerder al sprak dat de vocalen beter tot hen recht kwamen is het bij deze track toch het instrumentaal geweld dat de bovenhand neemt.

Track 3 snijd dan direct door merg en been. ‘Set The Children Free’ verorbert het progressieve onderdeel van de plaat. Wij voelen ons steeds meer thuis bij de gedachtengang van deze EP en hopen dat ze dit gevoel nog lang kunnen blijven geven. En dat doen ze wellicht bij de 4de en laatste track waar de drummer zijn eigen stempel kan drukken op de plaat. Benieuwd? Luister vooral zelf!

Conclusie: hoewel de hele boel wat traag op gang kwam blijft de EP toch subtiel boeien. Het album vraagt geen voorgrond actie te ondernemen maar triggert het onderbewustzijn om verder te blijven luisteren en een opvolging in gang te steken. Wij zijn alvast benieuwd hoe deze band live zal klinken en hoe een full album eruit zal zien/klinken.