De Kreun: Y&T + Wizz Wizzard - 13/10/2015

Chris Vanderghinste    15 oktober 2015

Y & T staat bekend als een band die hun volledige optredens live spelen zonder tapes of weet ik veel. Dat wist de frontman van de Californische hard-rock band dan ook gretig te vertellen aan het talrijk opgekomen publiek. Inderdaad, de meer dan gezellige concertzaal zat afgeladen vol voor Y & T. Bij momenten was het dan ook broeierig heet. Het blijft raar om hard-rock band te schrijven want de woorden klinken zeer seventies. Gelukkig deed de band zijn faam alle eer aan. Uiteraard is de muziek niet voor iedere metal fan geschikt maar de heren geven wel blijk van een stevige schare en vooral aangroeiende bende fans!

Hun inspiratie bleek midden de jaren 90 wat verdwenen maar de band staat er terug. En hoe. Hun vorige concert te Harelbeke bleek al een schot in de roos en aan de reactie van de concertgangers te horen waren velen ook deze maal weer van de partij. Hun muziek klonk als een terugkatapultering back in time maar wat een genot. Geen stagediving, geen ellenlange solo’s, weinig bindteksten maar vooral 2 uur en een vol kwartier puur genot voor een betaalbare prijs in een erg toffe club. Geen foefjes met elektronica maar oerdegelijke en simpele hardrocknummers met de gekende refreinen en akkoorden. Het klinkt allemaal wel erg Californisch en de bandleden zien er ook zo uit maar dat mag. Dat moet zelfs bij Y & T. Het is jaren hun zwakte geweest maar kijk welke aanhang ze langzaam maar zeker opbouwen.

Die meer dan 2 uur eisten uiteindelijk hun tol want de stem van Dave Meniketti was naar het eind toe wat aan het afzwakken. Gelukkig kon dit goedgemaakt worden door een fris biertje na het optreden. Alle members kwamen na afloop naar de bar in De Kreun (die overigens verplaatst is) en stonden open voor een praatje en een foto met de talrijk overgebleven fans.

Inderdaad, het viel op, waar bij sommige concerten omzeggens iedereen na het einde de zaal verlaat bleef de bar nu gevuld tot diep na middernacht. Er werden pinten gedronken en de sfeer tussen de iets oudere muziekliefhebbers was ‘zoals toen’. Thx Y & T! Cu next year! (dat was overigens wat Dave beloofd heeft halverwege het concert J )

Uiteraard mogen we Wizz Wizzard en zijn entourage ook niet vergeten. Zij gaven namelijk het startschot voor een meer dan deugddoende avond in te zetten. Net zoals Y&T brengen ze ons stevige hard rock uit de mid eighties. De band zorgde voor een frivole mix tussen herkenbare en verrassende tracks. Ik denk hierbij aan “Crucified” die volgend jaar op hun nieuwe album zal verschijnen. Eveneens ‘Tears From The Moon’ werd door menig aanwezig publiek luidkeels meegezongen en ontroerd onthaald door de eerste rijen. Voor ons mocht hij gerust nog iets langer duren want de verschijning was meer dan aangenaam. Danku Wizz Wizzard en co.

Contact