Stoned Jesus - The Harvest

Erik Vandamme    19 oktober 2015

Op Desertfest in Trix, 9 oktober, waren we vooral onder de indruk van de performance van de uit Oekraïne afkomstige stoner/ rock band Stoned Jesus. Sinds hun ontstaan, medio 2009, brachten ze al enkele heel degelijke platen uit. We zagen ze dus ook op desertfest aantreden, en schreven er het volgende lovende woorden over.

Het publiek en de band werden steeds maar wilder, zelfs crowdsurfers kwamen er aan te pas. Als klap op de vuurpijl bleken de fans veel teksten gewoon te kunnen meezingen, ook als ze het even overnamen van de zanger zelf was dat geen enkel probleem. De frontman was nog maar eens danig onder de indruk, en besloot in navolging van de vele crowdsurfers en stagedivers, zelf in dat publiek te springen met gitaar in aanslag. Waarop de gitarist net hetzelfde deed. Maar ook puur muzikaal wisten Stoned Jesus diepe gensters in ons hart te slaan. Er wordt uiteraard gegrasduind doorheen het jaren '70 hardrock/metal aanbod, of in die richting, maar dit alles wordt in een heel fris en monter kleedje gestoken. Als er één band in geslaagd is om zonder visuele effecten, zonder al teveel 'show verkopen'. Maar gewoon de muziek voor zich laten spreken, en gensters slaan. Het dak er volledig te laten afgaan, en elke aanhoorder van vooraan tot ver achteraan verweesd achter te laten, badende in het zweet na zoveel headbangen en dansen? Dan is het Stoned Jesus wel geweest.

Tijd om die nieuwste plaat The Harvest , die begin dit jaar op de markt is gekomen, eens onder de loep te nemen.

Elk van de songs heeft, op uitzondering van de eerste twee, een duurtijd van gemiddeld vijf tot veertien minuten. Het album bevat dan ook amper zes nummers. Maar het luistert zo gemakkelijk weg, dat je nergens het een gevoel van langdradigheid waarneemt. Vanaf de openingssong voel je bovendien de aandrang om stevig te headbangen boven komen. There Come The robots bevat inderdaad zoveel vuurkracht dat je als luisteraar direct murw wordt geslagen.

We horen bovendien ook wel een terugkeer naar het verleden binnen elk van de songs, maar doorgaans blijven de heren vooral grasduinen doorheen het heden. Wound legt wel degelijk de wonden nog wat meer open, een spervuur van gitaargeweld en bonkende drums verdoven onze hersens. Ook bij Rituals of the Sun lijken begane wegen verder worden bewandeld.

Maar toch is het niet zo dat alles diezelfde lijn uitgaat op deze plaat. Binnen elk van de nummers vinden we enorm veel subtiele uitspattingen, waardoor je nooit het gevoel krijgt telkens naar diezelfde song zit te luisteren.Dit blijkt zowel vocaal als instrumentaal het geval te zijn. Van zwevend, tot hard uithalen, tot zelfs psychedelische zijstappen krijgen we voorgeschoteld. Bij de langere nummers voel je ook niet de aandrang om te geeuwen na een tijdje, zelfs niet bij het circa veertien minuten lange Black Church waar binnen die ene song zoveel tempowisselingen zitten, dat je als luisteraar geboeid blijft luisteren en genieten.

Maar wat nog het meest opvalt bij Stoned Jesus, elk van die songs smeken gewoon om live gespeeld te worden. Pas op het podium lijken ze werkelijk tot hun recht te komen. Dit ondervonden we nog recent op desertfest dus. The Harvest is als een vuurbal die in razend tempo op je afkomt, maar heel traag je ziel binnen treedt, om dan zonder enig medelijden je hersenpan in te slaan. Bovendien zijn er die knappe zanglijnen, die niet angstaanjagend klinken binnen die toch wel eerder donkere instrumentale aankleding. Maar eerder je een zekere gemoedsrust geven, een teken dat ondanks alle pijn het uiteindelijk wel goed zal komen.

Kortom: Stoned Jesus slaagt er vooral in een gevarieerd pallet aan te bieden, die uiteenlopende gevoelens naar boven brengen. En dat is net hun grote sterkte. Maar zoals we reeds aangaven, is het pas op het podium dat elk van deze nummers totaal tot hun recht komen. The Harvest is een knap staaltje geworden van hoe je iemand echt murw kan slaan, van begin tot einde. Wij moesten in elk geval even bekomen na al die uiteenlopende emoties die we te verwerken kregen.

The Harvest is ook te beluisteren via bandcamp, we kunnen deze parel van een stoner/metal/rock plaat enkel en alleen maar aanraden: http://stonedjesus.bandcamp.com/album/the-harvest

1. Here Come the Robots

2. Wound