Vuduvox – Vaudou électrique

Erik Vandamme    10 november 2015

J-C Van Thienen - frontman van Minimal-Electro/Synthpop act BUZZ- en Olivier T - live-percussionist bij GrandChaos en Industrial-Noise legendes Signal Aout 42 - vormen samen het duo Vuduvox. Ze starten het project op medio 2012, hun inspiratie halen ze uit een mengelmoes van synthpop/minimal Elektro, New Wave en EBM. Vaudou électrique kwam al vorig jaar op de markt, het is echter nooit te laat om parels van platen onder de loep te nemen dachten we zo. Vele kleppers binnen het elektro gebeuren hebben hun trouwens samenwerking verleend aan deze plaat, dat zijn o.a. Dirk Da Davo, Implant, David Garretaa en Milimetric om er maar een paar te noemen. Dit heel ambitieuze meesterwerk bevat alle aspecten van elektronische muziek, in de heel brede zin van het woord. We namen de plaat stevig onder de loep en dit zijn onze bevindingen:

Het duo sleept uiteraard al een grote dosis ervaring binnen de muziekwereld met zich mee en dat is ook te horen aan deze plaat. We zouden de recensie bovendien zelfs heel kort kunnen houden. Vanaf begin tot einde bevat Vaudou électrique pareltjes van elektronische uitspattingen, waarbij onze mond telkens open valt. Nee, hier zijn geen favoriete songs te bekennen, of enige song die boven de andere uitsteekt.

De ene keer zijn het ijskoude EBM klanken die ons rond de oren vliegen en de andere keer gezapige synthpop, ruwe klanken worden verweven met subtiele en dansbare soundscapes waarbij stilzitten onmogelijk is. Binnen dat kader zitten bovendien 'vudubreaks' die mooi in elkaar vloeien met de daarop volgende song, om er zeker van te zijn dat de luisteraar de aandacht zal aanhouden. Niet dat dit nodig is, want vanaf Sérénade Pour Renégat wordt de lat vrij hoog gelegd en maken we ons op voor een daverend dansavond, zonder meer.

Van het licht naar de pure duisternis worden we gedreven en dat telkens opnieuw.  Een bonte variatie van allerlei klanken komt op ons af. Dat is ook zo bij de vocale aankleding. Rauw en doorleeft, maar ook vaak zalvend en ons tot rust brengend, dat is hoe we een dansplaat die we Vaudou électrique zonder schroom willen vernoemen graag beluisteren. Telkens is er die bonte mengeling van Techno Body music, Elektropunk tot zelfs een streepje Industrial waardoor we over de streep worden getrokken. Elk van de songs wordt op diezelfde technisch perfect manier op ons los gelaten. Deze heel talentvolle heren bewijzen met dit project dan ook dat EBM en aanverwante nog steeds springlevend is.

Kortom: Puttende uit een rijk verleden en hun jarenlange ervaring weten Vuduvox toch een vrij vernieuwende plaat aan te bieden, die niet zomaar lukraak teruggrijpt naar dit verleden. We hebben daarom opzettelijk geen enkele song vernoemd in deze recensie. De gehele plaat ademt namelijk een perfectie uit die we zelden tegen komen binnen het wereldje van het om het zo te stellen, donkere elektronische muziek gebeuren. Het totaalplaatje is daarbij heel belangrijk. We worden dan ook naar de dansvloer doorverwezen, en blijven dansen... dansen... dansen en dansen tot de vroege uurtjes. Dat is toch de opzet van iedere synthpop/EBM /Indurstrial artiest? Dachten we zo. Wel nu, Vuduvox brengt met Vaudou électrique dan ookde perfecte dansplaat anno 2014/2015, maar schuwen ook het experimentele karakter niet van deze muziekstijlen. Het zorgt ervoor dat we hier een parel van een album krijgen voorgeschoteld waar elk aspect van Elektronische muziek tot de puntjes is uitgewerkt, met een haast onaardse perfectie.

Tracklist

01. Sérénade Pour Renégat
02. Berlin