Tymon Dogg - Made of Light

Erik Vandamme    12 november 2015

Binnen de muziekwereld is Tymon Dogg geen onbekende. Hij verleende niet alleen zijn intensieve medewerking aan The Clash maar was ook lid van Joe Strummer zijn 'post Clash band, The Mescaleros. De begenadigde artiest haalt zijn muzikale invloeden niet enkel uit die punk periode, maar ook uit folk en wereldmuziek. Met Made of Light bracht hij een nieuwe solo plaat uit via het label Thin Man Music. De jarenlange ervaring en passie voor muziek op zich straalt deze plaat ook uit. Onze bevindingen:

De vele muzikale invloeden komen dus allemaal boven drijven, maar het meest bijzondere is dat Tymon Dogg zijn grootste wapen compleet in de strijd lijkt te werpen: zijn vrij unieke stem. Nu, de stem is nog altijd het meest integrerende van alle muziekinstrumenten. Sommige zangers verstaan de kunst net door met hun stem er voor te zorgen dat mede muzikanten gewoon in de schaduw terecht komen. Willens, Onwillens was dit bijvoorbeeld het geval bij een zanger als Ronnie James Dio. Die enkel door zijn stembereik elk van de artiesten rondom hem in zijn schaduw lieten staan. Ook  bij Tymon Dogg krijgen we het gevoel, ondanks de knappe instrumentale aankleding, dat het vooral die stem is die ons voortdurend weet te ontroeren.

Dat deze muzikant zich weigert in een hokje te laten duwen blijkt bovendien. Elk van de songs bevatten zoveel aspecten van uiteenlopende genres, dat het quasi onmogelijk is om Tymon Dogg zijn muziek daadwerkelijk te labelen. Maar de invloeden van o.a. zijn vroegere dagen bij The Clash tot die typische folk stem die we ook bij begenadigde artiesten als Bob Dylan tegen komen, laten ons voortdurend vol bewondering achter.

Maar toch ook een kleine kanttekening. Made of the Light bevat geen hitgevoelige songs, waardoor een ruim publiek moeilijk zal te vangen zijn. We vragen ons echter meteen af, hoeft dat? De globale folk tot zelfs punk liefhebber echter of toch fans van bijvoorbeeld The Clash zouden zich hier perfect moeten kunnen in vinden. Vooral ontpopt Tymon Dogg zich tot een heel begenadigde singer-songwriter die met zijn toonvaste stem, alle kanten uit gaat. Van diep emotioneel, tot het vertellen van een hartverwarmend verhaal. Het zit allemaal in zijn muziek verweven.

Maar de meest positieve kant aan Made of the Light is dus dat die stem, als wapen in de eeuwige strijd, nog steeds het meest blijft bekoren. En net dit is de grote sterkte van een artiest als Tymon. Wij voelden ons ondergedompeld in een soort folk punk sfeertje dat het midden houdt tussen The Clash tot typisch Folk als bijvoorbeeld Bob Dylan. Net dit schipperen tussen verschillende uiteenlopende uitersten, zowel instrumentaal maar vooral vocaal, zorgen ervoor dat we deze plaat en artiest koesteren. Een uitgebreid pallet van muzikale uitspattingen, die vaak ver van elkaar lijken verwijderd te liggen, maar telkens ons weten te raken. Dat is wat we vooral krijgen voorgeschoteld.

1. Conscience Money

2. Time For Moving On

3 . Pound Of Grain