Verslag: Epic Metal Fest - Klokgebouw - Eindhoven - 22/11/15

Erwin Poppe    24 november 2015

Daags na Speedfest was er voor de eerste maal Epic Metal fest in het Klokgebouw. Op deze eerste editie stonden o.a. volgende kleppers op het programma Epica, Eluvietie, Fear Factory, Periphery, Scar Symmetry, Sepultura, Moonspell, Delain en Dagoba. We kunnen dus spreken van een meer dan geslaagde editie.

De eerste band van de dag is Scar Symmetry. Een Zweedse melodieuze deathmetalband uit Avasta die opgericht is in april 2004.  In die zelfde maand namen ze een demo op en zo konden ze ook hun eerste platen deal in de wacht slepen. Met niet minder dan zes artiesten staan ze op het podium. Deze band heeft twee zangers, eentje neemt de grung stem voor zijn rekening en de tweede neemt de gewone stem voor zijn rekening. Live zorgen die  2 stemmige vocals  ervoor dat Scar Symmetry ijzersterk naar voor lijkt te treden. Het is in elk geval een groot pluspunt aan hun act.

Dagoba is een Franse industrial metal band ,die een strakke set spelen. Bovendien merk je ook dat deze heren enorme fan zijn van Fear Factory . De opkomst is dan al iets groter en ze krijgen het publiek  blijkbaar aardig mee.

Voor de 3de  band gaan we terug naar de Storm Stage. Periphery, is een Amerikaanse band uit Washington met 3 gitaristen. Ze doen me  een beetje denken aan ons eigen Dyscordia , al spelen ze een volledig ander muziekstijl. Maar Periphery spelen met diezelfde vurigheid als voornoemde, net door de inbreng van drie gitaristen binnen het geheel.

De volgende band is de eerste Nederlandse band van de dag, Delain.Delain is een Nederlandse symfonische metalband die opgericht is door Martijn Westerholt - de ex toetsenist van Within Temptation.Delain begon voor Martijn Westerholt als een project met verschillende gast muziekanten, pas later werd er een vaste band gevormd omdat ze live wilden gaan optreden. Met zangeres Charlotte Wessels aan het roer en Merel Bechtold als gitarist brengt deze band een stevige brok rock. Delain speelt bovendien heel duidelijk een thuis match aan het publiek te zien. Want iedereen ging stevig uit zijn/ haar dak.

Fear Factory is een amerikaanse industrial metalband opgericht in 1989 door Raymond Harrera en toenmalige Brujeria gitarist Dino Cazares. Later kwamen zanger Burton C.Bell en basist Christian Olde Wolbers erbij. In 2002 ging de band uitelkaar om later terug bij samen te komen. Ondertussen zijn al een paar veranderingen gebeurd in de line up. Maar gelukkig is de typische Fear Factory sound nog steeds overreind gebleven, alleen de zang partijen konden me niet altijd even veel bekoren. Fear Factory speelde bovendien de volledige cd van Demanufacture. Maar ze bewezen dus vooral nog niets van hun 'oude glorie' verloren te zijn ondertussen.

In de begin jaren van Moonspell was het vooral Folk Black Metal dat ze brachten.  later zijn ze  overgegaan naar het spelen van Gothic Metal. In 2012 kwam er een officiele autobiografie geschreven door de frontman Fernando Ribeiro over 20 jaar Moonspell. Ondertussen heb ik Moonspell al een paar keer mogen zien de laatste jaren , maar dit is wel een van hun beste optredens, moeten we achteraf toegeven.

Eluveitie is een Keltische metalband uit Zwitserland en worden omschreven als heidense folkmetalband. Ze brengen traditionele keltische volksmuziek gecombineerd met melodieuze deathmetal. Eluveitie werd opgericht in 2002 en bestaat uit 8 muziekanten. Er word gezongen en  gegrunt maar vooral de liefde voor Helvitiaanse roots staan centraal in hun teksten. Er zijn bovendien  heel veel folk instrumenten te zien op het podium. Wat dan weer zorgt voor de nodige variatie binnen het geheel.

Sepultura is een Braziliaanse Trashmetalband die is opgericht door de gebroeders Cavalera in 1984. De invloeden vonden ze bij de Trashmetalband Slayer en hun eerste drie albums werden zelf door een Braziliaanse platenlabel opgenomen. De internationale erkenning kwam pas na het vierde album Arise . Echter  pas na hun vierde album in de jaren 90 groeiden ze uit tot een van de populairste bands in het metalgenre. Na het zesde album Roots groeide de aanhang van fans maar helaas  besloot zanger Max Cavalera de band te verlaten. Sepultura speelden op Epic Metal fest  een strakke set , waardoor ze het publiek goed konden boeien. Tegerlijke tijd  echter mis je toch  die typische Braziliaanse sound die Max Cavalera kon brengen.

Als laatste is Epica aan de beurt. Epica is een Nederlandse band die ontstaan is in 2002 en brengt Symphonische Gothic Metal. Aanvankelijk zou Helena Iren Michaelsen aangesteld worden als zangeres maar omdat het niet klikte met de andere bandleden moesten ze terug opzoek naar een nieuwe vocaliste. De nieuwe zangers werd Simone Simons en tot op heden is ze het nog steeds. Ze brachten een totaal show waar alles aan bod kwam zowel muzikaal, zang alsook licht effecten en de pyro's waren van de partij. Hiermee konden ze het publiek zeker over de streep trekken. Wat ook wil zeggen dat Epica  nog steeds een grote schare van fans achter zich staan heeft , na al die jaren.