Monkey Juice - In Mind

Erik Vandamme    30 november 2015

We gaan het helaas soms te ver zoeken om bands en artiesten te vinden die naast knappe muziek ook platen uitbrengen die ons omver blazen. Neem nu dit eerder deze maand uitgekomen album In Mind  van Monkey Juice, deze band is ontstaan in 2014, en hebben ondertussen al een opvallend parcours afgelopen doorheen vele clubs en podia. Zo waren Monkey juice reeds geselecteerd voor commarocks, hebben ze de publieksprijs gewonnen in de lawijtstrijd 2014 en zijn ze bovendien ook geselecteerd geweest voor de nieuwe lichting 2015. Afkomstig uit Sint-Niklaas blijkt deze band een gevarieerd pallet van muziekstijlen aan te bieden. In Mind bevat één voor één songs die niet moeten onderdoen voor eender welke artiest binnen het alternatieve rock gebeuren, is onze eerste conclusie.

Het allereerste wat ons opvalt, is de technisch hoogstaande manier waarop zowel instrumentalisten als zanger hun ding doen. Elke gitaar riff, elke drum uithaal, tot de knappe stem inbreng, het lijkt tot de puntjes uitgewerkt. Al blijft het uitstralen van spelplezier wel overeind, zodat het niet te 'gemaakt' begint te klinken.

Maar je kunt niet voorbij aan de gestroomlijnde manier waarop de instrumentalisten je telkens bij het nekvel grijpt, gerugsteund door de heel gedreven gitaar en baslijnen van Bram Van den Eeckhout - Gitaar en Glenn Apers - bas,  die ons telkens de keel lijken over te snijden. Waarna de drumpartijen van Charlie Buyse klinken als mokerslagen die je compleet murw slaan, om maar te zeggen hoe belangrijk de instrumentale aankleding wel is binnen het geheel. Waarom zeggen we dit? We merken vooral dat de vocale capaciteiten vaak de bovenhand nemen, waardoor de aandacht naar de instrumentale inbreng zou kunnen verslappen, at deze gedreven artiesten tekort zou doen, vinden we toch.

Echter valt die vocale aankleding toch heel goed op. Het blijkt meermaals dat Odiel Oosterlinck met zijn opvallende stem, heel veel toonaarden aankan. Zo schreeuwt hij eerst zijn longen uit het lijf op Opinion om daarna haast als in een aanklacht je de een krop in de keel te bezorgen bij In Mind. Het zijn echter maar twee voorbeelden hoezeer Odiel met zijn stem telkens opnieuw verschillende uiteenlopende emoties lijkt te doen boven komen. 'Emotioneel' klinkt hij over de gehele plaat in elk geval.

Kerosine , de eerste song op deze plaat geeft al de toon aan, maar elk van de songs is blijkbaar rond diezelfde instelling opgebouwd krijgen we de indruk. Technisch hoogstaande uitpakken maar vooral een heel gevarieerde aankleding, dat is wat we voorgeschoteld krijgen. Monkey Juice moeten niet onderdoen voor enige 'grote act' binnen de muziekstijl die ze brengen. Over die 'muziekstijl' gesproken. Merken we dan ook niet alleen grunge tot Stoner elementen binnen het geheel. Deze heren laten zich niet vastpinnen op één enkel genre, hebben we de indruk.

Noise, postrock  tot shoegaze elementen zijn  bovendien ook duidelijk terug te vinden binnen de sound van Monkey Juice. Ook dit is een gegeven dat we terug vinden binnen elk van de songs, om maar te zeggen, met deze aanpak kan een heel ruim publiek worden aangesproken van vooral 'alternatieve muziekluisteraars' die niet alleen wensen uit hun dak te gaan, maar ook houden van een intensieve trip doorheen hun hart en ziel.

Wat eerder genoemde 'emoties' betreft. Luister maar naar het verduiveld mooie A friend. Waar eerst die instrumentale aankleding je als het ware kippenvel bezorgt, waarna de stem van Odiel je in een diepe ontroering weet te brengen met weer die verdomde krop in de keel ons verweesd achter latende.

We willen bovendien nog even mee geven dat deze plaat werd geproduceerd door Tim de Gieter (Much luv studio) ook wel bekend van Every stranger looks like you, Golden noose en Sloth prince als ook bekend als producer van Brutus, High Hi, 30 000 monkies en nog veel meer! Dat is ook te merken. Tim zijn talent als producer doet dit album naar een grote hoogte opstijgen, maar Monkey Juice hebben met In Mind vooral een grensverleggende plaat voortgebracht die in alternatieve kringen - in de heel ruime zin van dat woord - zeker in de smaak zal vallen. We voorspellen hen een gouden toekomst, en zien uit naar meer in 2016

Uiteraard heeft de luisteraar altijd het laatste woord. Oordeel daarom vooral zelf : https://soundcloud.com/monkey-juice

Kerosine

Thanatos