Pro-Pain kent het vak - Verlichte Geest - 20/11

Matthias Matthias Van Brussel    25 november 2015

Je moet Pro-Pain de kneepjes van het vak niet meer leren. Na meer dan twintig jaar zijn ze geëvolueerd tot een strak geoliede machine met een livereputatie om u tegen te zeggen. De Verlichte Geest in Roeselare ontving hen op 20 november samen met Belgische hardcoretrots The Setup.

Hold The Crown mocht de spits afbijten, maar ik was jammer genoeg net te laat aangekomen om een deel van hun set mee te pikken. Volgende in de rij waren KomaH, goed bevriend met de heren van Pro-Pain (drummer Jonas Sanders speelt in beide bands). Zij brengen groovy metal met af en toe wat melodieuze invloeden in de stijl van Machine Head. Ondanks pogingen van zanger Leny Andrieux om het publiek op gang te krijgen blijft het bij wat twijfelachtig headbangen. Dit is een beetje jammer want de band bestaat stuk voor stuk uit getalenteerde muzikanten die een strakke set spelen.

Eens zien of The Setup daar verandering in kan brengen. Een beer van een vent betreedt het podium en neemt de micro in de hand. Wat volgt is een no nonsense hardcore show, volle gas vooruit. Er wordt al iets enthousiaster meebewogen op de muziek, vooral tijdens het laatste nummer ‘Trapped Under The Weight’. Echt overtuigd is het publiek echter nog steeds niet.

Dan zou Pro-Pain de vlam maar in de pijp moeten krijgen. De zaal was plots veel voller gelopen, het is duidelijk dat het merendeel van het volk voor hen gekomen was. Openen doen ze met ‘Deathwish’, en je merkte meteen dat veteranen van hun kaliber zelfs geen moeite moeten doen om de toeschouwers uit hun hand te laten eten. ‘Voice Of Rebellion’ van het gelijknamige album dat dit jaar uitkwam is het definitieve startschot voor een show die enkel uit hoogtepunten bestaat. Gary Meskil is zoals altijd in goeie doen en brult zijn teksten op zijn gekende manier richting de zaal. Hits als ‘Un-American’ en ‘Shine’ passeren de revue. De solo’s van gitarist Adam Philips klinken live zowaar nog beter dan op plaat en geven een meerwaarde aan het geheel van gebeuk en gebulder. Na ‘In For The Kill’ en ‘Make War Not Love’ verdwijnen ze weer van het podium, maar het publiek heeft er duidelijk nog niet genoeg van. Meskil en co halen dus met plezier de bisnummers boven. Na de definitieve afsluiter ‘Foul Taste Of Freedom’ is alweer een oerdegelijke Pro-Pain show afgelopen en kunnen we tevreden richting huis.

Binnenkort ook in De Verlichte Geest:

26/11 Hardcore: Gone To Waste (DE) + Minded Fury + Fit For The Bleeding + Crossface

28/11 Maiden uniteD + Chapter7 (NL)