Raglans - Raglans

Tom V    28 november 2015

Eind 2014 verscheen het album al te Engeland en Ierland. Vanaf 23 november 2015 is het album nu ook beschikbaar in de BeNeLux. Digitaal werd deze gereleased via Gentlemen Recordings maar er is ook fysieke editie beschikbaar via Bertus/Proper. Wie de band aan het werk wil zien kan dat in december nog tijdens Glimps te Gent. Eerder deze zomer zakte de band al af naar een pak festivals waaronder ook het bekende Vestrock. Menig muziekliefhebber was unaniem in hun mening daaromtrent. Namelijk, dat men na een passage van Raglans ritmisch blijft voortbewegen.

Bij het aanschouwen van de albumhoes moet ik eerlijk bekennen dat ik dacht dat deze heren zich eerder toelegden op de punk-scène. 4 niet onknappe heren die met puppy ogen kijken naar de kopers. Hoe kan het anders? Echter bewijzen ze het tegendeel, de 4 heren brengen ons Ierse indierock op een nieuw niveau. Raglans is in staat om catchy songs te schrijven die bij ons de meeste emoties op hoger niveau loswekken. Daarvan is de opener van hun nieuwe album Diggin Holes een waar voorbeeld. De band doet me op sommige momenten zelfs even denken aan bands afkomstig uit onze Belgische trots.

Maar laten we niet elke track apart bespreken want dan zijn we goed op weg om een boek te schrijven. Doorheen het album krijg je namelijk het gevoel dat deze heren op weg zijn naar een groter emperium. Ze gaan erop vooruit met de jaren en ze blijven werken aan de puntjes die het publiek hun meld. Zo refereren we graag even naar "The Man From Glasgow". De track vertelt het verhaal van een oudere man die vertelt over zijn ideeën en hoe hun leven eruit zal zien. Benieuwd? Luister zelf eens even.

Conclusie van het verhaal die nooit verteld zal worden: Raglans wist het publiek eerder al te ovetuigen tijdens hun live performance maar zal het publiek nu ook weer meekrijgen op compact disc of in de digitale versie. Een echte must voor onder de kerstboom of om aan een muziekliefhebber te hebben onder het mom: 'omdat ik je graag heb'. Raglans doet het opnieuw!