Artiesten in de kijker: Orange Apple

Review:Cultuur
  Erik Vandamme    1 februari 2016

In onze categorie 'Artiesten in de Kijker' werpen we doorgaans een oog op onontgonnen talenten. Artiesten of bands die nog steeds teveel in de schaduw staan, en we graag eens in de schijnwerpers willen zetten. Band van de dag is Orange Apple. Deze band, afkomstig uit Buggenhout/Malderen, timmeren sinds 2007 aan de weg. Wat muziekstijl betreft lezen we in de biografie op hun facebook pagina het volgende: Melodic Punkrock - Powerrock- Pedal to the Metal - Blistering Punkrock with traces of heavy awesomeness. Dat is een introductie waarbij we prompt gaan watertanden.

De heren hadden ondertussen echter al wat ervaring opgedaan binnen andere bands als daar zijn: Canaar, Halfway There en Under Downtown. Ondertussen brachten Orange Apple een EP op de markt in 2012 Nothing to Lose gevolgd door een tweede EP in 2014 Generation Late.

Wat ons opvalt is de pure punk attitude die telkens boven komt drijven. De 'furrie' waarvan sprake in hun biografie op hun vi.be pagina. We citeren: Gewapend met de furie van punkbands als Rise Against en Anti-Flag, intelligente vocals & lyrics en bombastische drums, probeert Orange Apple zijn medemens een geweten te schoppen. Dit alles zonder de negatieve echo’s zoals zoveel punkbands maar vanuit een optimistisch oogpunt naar de toekomst kijkend. Er is zeker iets van te merken als we de muziek van Orange Apple beluisteren. Maar vooral blijkt de hoge toegankelijkheidwaarde nog het meest boven drijven. Dit is het soort punkrock - en aanverwante - waarbij je zonder problemen festivalweides kan plat spelen. Want, en dat is nog het meest opvallende, deze muziek smeekt gewoon om live gebracht te worden. In menig club en concertzaal gaat dat dak er gewoon af!

Orange Apple heeft een gloednieuwe single op de markt gebracht, die een band laat horen die nog steeds aan het evolueren is. Maar ook heel sterk in hun schoenen staan, en een volwassen sound naar voor brengen. Zowel vocaal als instrumentaal, staan deze heren op hoog technisch punk niveau te spelen. Maar de nodige spontaniteit wordt ook niet achterwege gelaten. Bovendien een prachtige gaste in de studio. De vocalen werden verzorgt door de gedreven zangeres Hanne Terweduwe (For I Am). Dat haar inbreng een meerwaarde is binnen het geheel? Hoeven we niet te vertellen.

Orange Apple - Come To Go

Nog meer filmpjes:

Orange Apple - Protest (Live @ AB-Club in 2013)