Godslave - Welcome To The Green Zone

Tom V    5 februari 2016

"Get ready for the new Thrash attack from Germany´s GODSLAVE!". Dat is de slagzin waarmee de promotekst opent voor de nieuwe release van dit album. Godslave voorziet op 18 maart 2016 de release van hen gloednieuwe album Welcome To The Green Zone waarmee ze hun middelvinger uitsteken naar de dagelijkse problematieken. Het album voorziet ons van 45 minuten pure thrash metal verspreid over 11 tracks. De band ontstond in 2008 en overwinterd al ettelijke jaren met bier en muziek. 5 Volwassen heren die de strijd tegen de vrouwen hebben opgegeven en hen eigen weg zochten doorheen de muzikale geschiedenis. Hoewel we dat van die vrouwen niet zeker zijn maar het schreef mooi.

Het album opent met Green Zone dewelke meteen een referentie is naar datgene waar het volledige album rond draait. Thrashmetal op snel niveau en verstaanbare vocals. Dat laatste is hetgene dat we het liefste hebben maar het minste mogen ontdekken bij dergelijke genres. Met de gitaren stevig op de achtergrond en een zanger die niet terugdeinst om vanaf minuut 0 het sterkste naar boven te halen is deze speedy gonzales vertrokken richting betere oorden. Gevolgd door ouder geweld daveren we langzaam verder op deze goederentrein die het weekend dient te halen. Het voelt aan als een gewichtloze avond waar drank rijkelijk vloeit en anderen blijven stilstaan.

Track 7 'Mad In Germany' opent met een stevig drumpartijtje. Alsof Duitsland er effectief aan zal gaan en geen enkel podium nog recht blijft staan. Wij zijn overtuigd van het muzikale geweld en ze hebben meteen een headbanger mee in het publiek. Althans, zo voelt het aan. Zwampend aan de toog zullen we steevast niet hangen ditmaal maar dicht bij het podium knielend voor de zanger des te meer. Over de gehele lijn houd de band het genre aan op dit album. Er zijn geen spectaculaire uitschieters waar te nemen al moeten we toegeven dat de tracknamen heerlijk zijn om te lezen. Je kan er met wat fantasie een prachtig verhaal mee vormen.

Ook de allerlaatste track die de toepasselijke naam 'End Of History' draagt lijkt aan te tonen dat erover werd nagedacht. Sloom op gang getrokken door de instrumenten en amper vocale ondersteuning te ontdekken rusten we uit om ons te ontdoen van al het opgebouwde zweet tijdens het beluisteren van dit album. Een sublieme afsluiter die een andere kant toont van de zanger. Geweldig! Afsluiten doen we met de lyric 'THIS IS THE END'

TOURDATES
05.02.2016 Regensburg, Alte Mälzerei
19.03.2016 Saarbrücken, Album Release Show