Summerrock 2016 – Concertzaal Ambacht, Oosterzele – 04/06/2016

Pieter-Jan Vanden Broeck    6 juni 2016

Geen openluchteditie van Summerrock dit jaar. Voor editie 2016 van het jaarlijkse Hard  Rock en Metal festival, koos de organisatie voor concertzaal De Ambacht in Oosterzele. Met maar liefst tien nationale en internationale groepen op de affiche, beloofde het een drukke namiddag te worden. Uw reporter zag ondermeer T.A.N.K. , Ancient Rites en het Braziliaanse thrashtrio Nervosa aan het werk. Hoe het festival verliep leest u verder in dit verslag.

Een week die bol stond van de treinstakingen en een bijhorend tekort aan slaap eisten hun tol. Later dan origineel gepland arriveerde ik in concertzaal Ambacht. Ik was nog net op tijd om de set van KomaH mee te pikken. Deze Waalse groep timmert al enige tijd aan de weg naar boven. Drummer Jonas Sanders had verplichtingen met Pro-Pain waardoor hij genoodzaakt was om verstek te geven. Desalniettemin slaagde de groep erin om een goede prestatie neer te zetten, afgezien van wat technische problemen met de gitaar van Luigi Chiarelli.

Wegens interview-verplichtingen slaagde ik er niet in om het optreden van Woslom bij te wonen. Een jammere zaak want deze Braziliaanse thrashers konden op best wat lof rekenen. Het uit Oostenrijk afkomstige Crossing Edge was de volgende groep die ik in Oosterzele aan het werk zag. Overtuigen konden deze heren mezelf en het schaars aanwezige publiek nooit. De modegevoelige metalcore / emocore paste allesbehalve op de affiche. Veel zieltjes wisten de Oostenrijkers niet te winnen, al deden ze mits een coverversie van Hammerfall (Hearts on Fire) wel hun best.

Tijd voor het Franse T.A.N.K. dan, niet te verwarren met de Britse NWOBHM-groep. Deze Parisiens trokken in het verleden reeds Europa rond met genregenoten Soilwork en Hatesphere. Ook op de affiche van zowel Hellfest als Wacken Open Air, pronkte dit gezelschap reeds. Think of a New Kind ontpopte zich op Summerrock als één van de betere groepen van de avond. Het ietwat overdonderende geluid is niet voor iedereen weggelegd, al leek de grote meerderheid van het publiek de intense melodeath zeker naar waarde te schatten. De uitschieter van de setlist was voor mij persoonlijk het nummer T.A.N.K.09 van de plaat The Burden of Will.

Setlist T.A.N.K. 01/ Disturbia - 02/ Inhaled - 03/ The Chrysalis - 04/ T.A.N.K. 09 - 05/ Beautiful Agony - 06/ Legacy - 07/ Brothers in Arms - 08/ Raven’s Cry - 09/ From the Straight and Narrow

Niet enkel T.A.N.K. wist het publiek te overtuigen, hier slaagde het vrouwelijke thrashtrio Nervosa eveneens in. De Braziliaanse thrashistas kwamen in Oosterzele het net verschenen album Agony aan het publiek voorstellen. Dit tweede studioalbum van de dames vormde de hoofdmoot van het optreden. Met negen van de in totaal veertien gespeelde nummers werd Agony net niet integraal gespeeld. De stevige portie Thrash aangevuld met een scheut Death Metal lieten een goede indruk na. Het publiek dat voor een aanzienlijk deel uit thrashfans bestond wist het zeker te smaken. Binnenkort mag u op deze site een interview met de groep verwachten.

Setlist Nervosa  01/ Hypocrisy - 02/ Arrogance – 03/ Into Moshpit – 04/ Guerra Santa – 05/ Surrounded by Serpents – 06/ Victim of Yourself – 07/ Failed System – 08/ Envious – 09/ Intolerance Means War – 10/ Masked Betrayer – 11/ Hostages – 12/ Theory of Conspiracy – 13/ CyberWar – 14/ Death!

Het was ongeveer een jaar geleden dat ik Ancient Rites voor het laatst aan het werk zag. De glansprestatie van toen kon deze keer niet helemaal bevestigd worden. Technische problemen gooiden al van bij het openingsnummer roet in het eten. Ook liet het publiek het massaal afweten. De opkomst was al de hele dag aan de magere kant met de passage van headliner Ancient Rites als trieste anticlimax. Een jammere zaak want de groep rond Gunther Theys verdient veel beter! Een ingekorte set met Fatherland als afsluiter maakte een einde aan deze editie van Summerrock.