Royce - Embrace Yourself

Tom V    2 oktober 2016

Metal uit de Kempen. Tjah, het bestaat gewoonweg. Heel wat goede hardcore en metalcore bands komen trouwens uit die regio. Denk maar aan The Maple Room en Campus die meerdere malen een pak zalen uitverkocht kregen in een handomdraai. Ook Royce hoopt ooit op die kar te kunnen springen en zichzelf introduceren doen ze dan ook met hen allereerste EP genaamd ‘Embrace Yourself’.

De band bestaat uit oude gekende en nieuwe gezichten. Ex-leden van Angelskin al zijnde Maarten Machielsen en Maarten Van Hoof en nieuwe leden al zijnde Tom Crobeck en Tim Hasselman zorgen voor de verassende wendingen in dit album. De 4 heren brengen ons een melodieuze metalhardcore waarbij ze heel wat nadruk leggen op de gitaar intermezzo’s. Heerlijk toch.

Hoewel we heel wat ‘geschreeuw’ horen doorheen het album kan ik als luisteraar ook heel vaak genieten van de, in beperkte mate aanwezige, clean vocals en dat is ook hier weer het geval. Hoewel we er vaak moeten achter zoeken zorgt de leadzanger er toch maar mooi voor dat mijn verlangen ingevuld geraakt. Daarnaast zorgt de achtergrondmuziek in combinatie met de leadzanger voor een zeer impulsief album. De kracht voel je eraf spatten en je hebt spontaan zin om bij elke track die je beluistert de volume knop een extra standje hoger te draaien.

Conclusie: een EP om U tegen te zeggen. Je hoort aan de leden dat er al enige ervaring aanwezig is en dat promoten ze uiteraard in alle mogelijke vormen. We hebben niets aan te merken op de inhoud ervan. Alles zit snor in elkaar en zorgt voor een mooie samenhang. Liefhebbers van Bring Me The Horizon en Bullet For My Valentine komen hier zeker aan hen trekken.