Razend - White Goat II

Erik Vandamme    3 november 2016

Zegt de bandnaam Razend u weinig? Dan zal wellicht zangeres Corinne van den Brand een belletje doen rinkelen bij fans van 'grunts' en Metal uit Nederland. Eind jaren '80 werd zij beschouwd als één van de eerste grunters die Nederland rijk zijn. Samen met haar broer zat ze in de band Acrostichon, die enig succes hadden in cult middens van death en doom metal, medio 1993. Toen Corinne de band verliet, medio 1998, werd Acrostichon - Outburst. met Tjerk Maas als zanger. Om maar te zeggen, Razend is een samenstelling van enorm talentvolle Nederlandse artiesten binnen het metalgebeuren, die bovendien ruimschoots hun sporen hebben verdiend. Na de promo White Goat, die furieus klinkt en grenzen verlegd. Was het tijd om een tweede EP op het publiek af te schieten. White Goat II bevat naast nieuwe songs, ook de nummers uit die eerder genoemde demo. Daarom alleen al zouden we die plaat zeker aanschaffen! Moeilijke mensen zoals we zijn, gaven we het kleinood echter eerst enkele luisterbeurten, vooraleer compleet overslag te gaan.

Opvallende eigenschappen van White Goat II. Deze plaat in een hokje 'thrash metal ' duwen, is de band tekort doen. Uiteraard zijn er typische thrash metal songs als Sunstantia Nigra. Maar de plaat staat boordevol variaties, en verrassende wendingen, waardoor we eerder kunnen spreken van een schitterende 'metal plaat' die een ruim publiek over de streep zouden moeten trekken. Naast een lange, maar geweldig klinkende Time krijgen we met het instrumentale The Promise of Hope zelfs een waar rustpunt. Hierbij valt op dat de 'grunts' van Corrine al even gevarieerd klinken, ze kan duidelijk veel verschillende toonaarden aan. Gerugsteund door gedreven gitaristen - wat een aanstekelijk riffs bevatten de songs telkens opnieuw. En een knetterende drumpartij, die muren omver zal blazen, blijkt Razend geen doordeweekse metalband, maar een geoliede machine die alle metal stijlen dooreen schud. Luister maar naar het wondermooieThe Promise of Hope waarbij intensieve rustpunten, worden gecombineerd met oersnelle tot snoeiharde huzarenstukken. Die onze kop eraf dreigen te blazen. Girl in the Mirror , Wingless ze zijn alleen van eenzaam hoge kwaliteit, zowel vocaal als instrumentaal. En geven ons die ene na de andere adrenalinestoot.

Naast de zeven songs van White goat II bevat deze schijf als bonus dus ook de nummers van eerder genoemde promo. Pain of Loss, stop pressuring me het wonderbaarlijke mooie No Cure for Dementia zetten eerder genoemde stellingen nog wat meer in de verf. Razend bieden een bonte variatie aan van songs, die subtiel de gevoelige snaar raken. Tot snoeiharde huzarenstukken, waarmee geluidsmuren prompt worden afgebroken. Variatie in stijlen, maar ook in manier van brengen van de songs, zorgt ervoor dat we hier een indrukwekkend schijf voorgeschoteld krijgen, die zelfs mag ondergebracht worden in de categorie: ''grensverleggend'' Daarbij hebben we het dus zowel over de vocale als de instrumentale inbreng. Want het is net die kruisbestuiving tussen verschillende elementen die van Razend een ultieme metalband maken, die een heel ruim publiek van muziekliefhebbers van het hardere genre over de streep zou moeten trekken. Wij waren alvast overtuigd!

1. Girl In The Mirror
2. Wingless
3. Boktor Of Horror