You Me At Six speelt uitverkochte Trix plat

Timo Claes    7 november 2016

You Me At Six of YMAS stond geprogrammeerd op zaterdag 5 november in de Trix Club te Antwerpen. De vijfkoppige band brak door in 2010 met hun tweede album Hold Me Down. De plaat behaalt de top 5 in de UK charts. Als neusje van de zalm wonnen ze nog Best British Band  op de Kerrang! Awards in 2011. In de aanloop naar hun 5e album Night People datop 13 januari verschijnt, touren  ze door Europa. De laatste keer dat ze in België op een podium stonden, was al 2 jaar geleden. Toen stonden ze op de Pukkelpopweide. Het duurde dan ook niet lang om de Trix Club uit te verkopen.

De avond begon met de band Lower Than Atlantis, vier gasten die afkomstig zijn Watford, Engeland. Deze mannen stonden in 2015 op de weide van Graspop. Geen kleine band toch! Oorspronkelijk begonnen zij als punkrockband, maar doorheen de jaren evolueerde hun muziek ook en nu klinken ze een stuk volwassener. Hun volledige set bestond uit nummers van hun laatste album Lower Than Atlantis dat in 2014 verscheen in de winkel. Geen punkrock deze avond, maar pure Rock 'n Roll. Aanvankelijk hadden ze het wat moeilijk om het publiek warm te krijgen, maar na het nummer Emily en Dumb was de toon gezet en kwam het publiek op gang. Dumb is trouwens een nieuw nummer van hun 5e album Safe In Sound dat in maart 2017 verschijnt. Eindigen deden ze met het nummer Here We Go. Een nummer dat zo te zien niet onbekend was voor vele mensen in de zaal, want deze werd luidkeels meegezongen.

Dan was het de beurt aan You Me At Six. Frontman Josh kwam op met een hoodie en een dikke deinen jas. Hij dacht vast dat hij het koud ging hebben deze avond. Na de eerste 2 nummers beklaagde hij zich dit al en deed hij die jas uit. Ze sloegen de avond op gang met het rustigere nummer When We Were Younger om erna toch met het harde werk verder te gaan. De tonen waren meteen gezet en na hitnummers als Loverboy en StayWithMe  had hij toch even nood aan ademruimte. Enthousiast als hij was, werd het nummer Little Death ingezet. Josh was misschien net iets te geestdriftig waardoor de micro door zijn vingers glipte en op de grond viel. Vervolgens werd er verder gegaan met het nieuwe nummer Plus One, die een maand geleden gereleaset was.

Halverwege de set was het de beurt aan het nummer Reckless. Pas hier hoorde je hoe Josh kon uithalen. Echt kippenvel! Na dit nummer zweepte hij het publiek nog wat op en vroeg hij om zoveel mogelijk mensen in de lucht te tillen. Alsof het nog niet warm genoeg was in de Trix Club. Een 30-tal vrouwen schoten de lucht in. De temperatuur steeg tot het kookpunt  (bijna letterlijk) en het verwonderde ons dat er niemand flauwgevallen was. Na het liedje Underdog was het tijd voor een speech. Zoals veel artiesten tegenwoordig (denk maar aan Jay-Z en Beyoncé) uitte Josh zich over het feit dat Trump gevaarlijk is voor deze wereld.

De set werd afgesloten met een akoestische versie van het nummer Too Young to Feel This Old, maar Antwerpen had duidelijk nog zin in een feestje en ze kwamen terug op het podium. Josh had eindelijk zijn pull uit gedaan en insinueerde met de zin “I’m a new kind of sweaty.” dat hij dit al veel eerder had moeten doen. Er werden nog 3 encore nummers gespeeld. Ze eindigden hun set met de titelsong van hun volgend album Night People die ook al niet onbekend was bij de meerderheid van de aanwezigen. Tot slot kondigden ze nog aan dat ze in maart opnieuw op tour gaan om hun nieuw album te presenteren, dat dan al een tweetal maanden in de winkelrekken zal liggen.

Het merendeel van de aanwezigen waren vrouwen, die alles uit het hoofd kenden (maar dan bedoel ik ook elk woord). De stem van Josh is zo helder als water en af en toe heeft het een mooi rauw kantje. Dit past perfect samen met de iets meer ingetogen stem van bassist Matt die alle backings verzorgt.

Het was een zeer geslaagde avond met 2 bands die fantastisch speelden. Ze lieten een grote indruk na met als gevolg dat een grote rij stond te wachten aan de merchandise. Deze 2 bands zijn de moeite waard om eens naar te luisteren! Dit optreden werd georganiseerd door Live Nation.

Setlist:

1. When We Were Younger
  2. Bite My Tongue