Sacrifice Theory - Urban Jungle

Erik Vandamme    9 november 2016

Sacrifice Theory brengen het soort rauwe thrash waarbij we tegen een muur van complete duisternis worden gekwakt, van begin tot einde. Deze Duitse band ontstond pas in 2012, en hebben op het podium reeds hun kunnen bewezen. Zo zagen we de heren aan het werk in Oostende, 29 oktober. En schreven daarover: Binnen een eerder monotone omkadering, worden de aanhoorder hardhandig door elkaar geschud. Om uiteindelijk stevig bij de strot te worden gegrepen, tot totaal verweesd achterblijft. Sacrifice Theory verstaan dan ook de kunst om de meest duistere kant van het thrash metal gebeuren naar boven te halen, binnen een snelle en snoeiharde set waarbij niet alleen trommelvliezen springen. Maar ook de zwarte ziel heel diep wordt geraakt.:Heel benieuwd hoe dat 'op plaat' zou klink, bogen we ons over hun eerste EP, uitgebracht in 2015. Urban Jungle laat een band horen die zonder enige medelijden inderdaad onze trommelvliezen willen doen branden, en de ziel doen bloeden. Onze bevindingen:

Storm over Europe, de naam zegt het zelf. De heren ontketenen dankzij diep snijdende riffs een ware wervelstorm, gestroomlijnd en recht naar je strot grijpend. Bovendien lijken de drumsalvo's steeds harder je hersenpan in te slaan. Waarna uiteindelijk de rauwe, rillingen bezorgende, vocalen die ultieme doodsteek lijken toe te dienen. En dan zijn we vertrokken voor een hartverscheurende trip, die de trommelvliezen inderdaad doe barsten. Dat die trip niet zal gaan over paden gevuld met rozenblaadjes, dat merk je bij God Of War. Waarbij de band snoeiharde, meedogenloze wegen, verder bewandelt. Zonder meer houden Sacrifice Theory de wereld een spiegel voor, en die ziet er inderdaad niet rooskleurig uit. Gitzwarte, donkere wolken drijven je tot waanzin bij elke verschroeiende riff, Telkens een stap dichter tot de ultieme oorlog tussen Goden en de mensheid. Zo voelt het althans aan. De eerdere cleane zang bij deze song bewijst bovendien dat frontman Martin van vele markten thuis is. En laat net dit nu een meerwaarde zijn voor de band. Zijn vocale capaciteiten geven ons in elk geval die ultieme doodsteek, waardoor we ook compleet over de streep worden getrokken. Telkens opnieuw.

Live viel ons de vrij monotone sfeer op, waardoor je vroeg zou kunnen afhaken. Ook op de EP voelt het eveneens wat aan alsof alles diezelfde lijn opgaat. Echter stoort dit allerminst, mede doordat je als luisteraar gewoon wordt meegesleurd op die donkere en waanzinnige roetsjbaan doorheen de duisternis van je ziel. Hunger , Hellshock geven je koude rillingen. Alsof griezelige klauwen je bij de schouder nemen en met alle geweld telkens opnieuw tegen een muur van geluid kwakken. De rauwe, meedogenloze aanpak waardoor we op het concert in Oostende uiteindelijk ook overslag gingen. Het blijft op deze EP stevig overeind staan. Double Impact en titelsong Urban Jungle bevatten allebei die zwarte, je tot waanzin drijvende ingrediënten. Waarbij het beeld van een verdorven wereld, je telkens door de strot wordt geramd.

Kortom: Sacrifice Theory hebben met deze EP Urban Jungle een donkere, grensverleggende schijf naar voor gebracht. Die boordevol melodieuze meesterwerken staat, waarbij de meest grauwe kant van de wereld om ons heen uit de doeken wordt gedaan. Opvallende daarbij is de uitzonderlijke stem van Martin, die je telkens tot waanzin drijft. Gerugsteund door al even diep snijdende gitaar riffs, en drum salvo's die klinken als knetterende mokerslagen. Kunnen we stellen dat Sacrifice Theory ons vooral een spiegel wil voorhouden van een rotte wereld. Zonder enige medelijden grijpen vocalen en instrumentale huzarenstukken je bij het nekvel, en laten niet los vooraleer je compleet murw geslagen en bevend van angst bent weggezakt tot de meest donkere gedachten van je ziel. Koude rillingen, van begin tot einde, dat kregen we van deze duistere thrash EP. Die bovendien, door de lange lengte van elk van de songs, eerder aanvoelt als een full album. En wat voor één!

Deze EP is ook te beluisteren, en kan aangekocht worden, via bandcamp: https://sacrificetheory.bandcamp.com/releases

1.) Storm Over Europe
2.) God Of War