Huldre - Tusmørke

Erik Vandamme    11 november 2016

De Deense Folk band Huldre ontstonden in 2009 en brengen het soort folk metal, waarin typische Noorse folklore verweven zit. Daar horen trollen, sprookjes en en andere legendes ook bij. Hun platen zijn dan ook gespekt met verhalen uit de mythologie, fijn verpakt in een typische Noorse folk kleedje. De eerste stappen naar het vormen van een band werden reeds in 2006 gezet, maar pas in 2009 ging de band goed van start en kreeg vervolgens goede kritieken op een gratis verspreide demo. Een jaar later werd Troels Norgaard bijgevoegd voor fluit en draailier om naast viool en luit nog meer folk instrumenten toe te voegen. Hun laatste schijf Intet Menneskebarn kreeg eveens goede kritieken, al moeten we erbij vertellen dat de metalfans wat raar opkeken, omdat het 'folk' gehalte toch wat overstijgt. Met Tusmørke blijft Huldre hun eigenzinnige weg verder volgen, waardoor ze wat schipperen tussen verschillende stijlen.

Het eerste nummer Jagt bewijst reeds dat de stelling blijft kloppen. Door de inbreng van elementen als fluit, draailier en viool blijkt Huldre nog steeds een buitenbeentje binnen het folk metal gebeuren op zich. Alles gaat die gezapige tour op, waarbij de mythologische figuren als het ware over ons scherm worden uitgesmeerd. Met Hindeham en Varulv  blijven ze die gezapige weg op gaan, waardoor je als luisteraar wordt weggedreven naar sprookjesachtige landschappen met nimfen, trollen en wolven. Binnen de muziek van Huldre zit genoeg folkloristische variatie, om ervoor te zorgen dat we ons geen moment vervelen. De inbreng van typische folk instrumenten, zorgen ervoor dat een puur metal fan wellicht de wenkbrauwen wat zal fronsen. Maar ook zij zouden overslag moeten gaan voor deze aanstekelijke tot dromerige muziek.

Een belangrijk element binnen de muziek van Huldre is de knappe vocale aankleding van zangeres Nanna die net als op het podium, als een al even mythologische elf lijkt te 'bewegen' over de songs. Ze zorgt er in elk geval voor dat je als luisteraar compleet over de streep wordt getrokken doordat ze verschillende uiteenlopende toonaarden aankan. Maar het verhaal achter al die legendes als het ware verteld waardoor je aandachtig luistert en geniet. Net doordat bij veel songs , zoals  Underjordisk de hoogte wordt ingejaagd, voelen we wel degelijk de zogenaamde pagan/black' metal invloeden - die ook aan hen worden toegeschreven - naar voor komen. Maar alles binnen de typische Noorse Folklore, waarbij soms griezelige sprookjes figuren wel degelijk ook komen opdagen uit het niets.

Skifing is ook zo een voorbeeld waarbij de toch wat donkere kant van die wereld naar boven komt, zowel vocaal als instrumentaal heel mooi aangekleed waardoor je als luisteraar koude rillingen krijgt, dankzij die dreigende ondertoon. In het leven, ook in de Mythologische, liggen verdriet en geluk heel dicht bij elkaar. En dat merken we ook binnen de aangeboden songs. Faestemand bezorgt ons kippenvel, mede dankzij die uitzonderlijke stem van Nanna. Bij Morke wordt het tempo opgedreven. Taering doet ons als het ware een vreugde dansje plaatsen. Nattersorg bevat een dosis weemoedigheid, die ons een traan doet wegpinken. Om af te sluiten in schoonheid.

We kunnen daaruit dan ook besluiten. Tusmørke is vooral een heel gevarieerde plaat geworden, waar alle folkloristische tot mythologische elementen nog maar eens uit de doeken worden gedaan, waardoor zowel globale folk liefhebbers als folk metal liefhebbers overslag zou moeten gaan. Als we een kanttekening kunnen, of mogen plaatsen. Geef de plaat enkele luisterbeurten. De wat bevreemdende aanvoelende klanken zullen wellicht niet direct worden 'begrepen'. Maar als je als luisteraar de legendes en mythologie van die Scandinavische landen uitpluist, dan pas begrijp je waar Huldre het 'echt' over heeft. Laat dit nu de grote sterkte zijn van deze plaat. Dat je wel degelijke wordt doorverwezen naar die sprookjesachtige bossen, waar die wezens wonen en leven. Buitengewone schoonheid zit toch ook altijd diep verborgen binnen diezelfde bossen? Dat is bij Huldre ook het geval.

Tracklist
1. Jagt 03:44
2. Hindeham 04:28