Mortal Peril - The Legacy of War

Erik Vandamme    11 november 2016

De Duitse band Mortal Peril ontstonden medio 2010, en brengen Thrash metal in zijn meest pure vormen. In het voetspoor van de typische Duitse Thrash van Kreator, Destruction , Sodom en veel meer. In 2015 brachten ze, na menig podium onveilig te hebben gemaakt, een eerste plaat op de markt: “Walking on hellish trails”die op goede recensies kon rekenen. De band onderging enkele personeelswissels, maar vrij snel na die eerste plaat werd reeds werk gemaakt van een tweede. The Legacy of War kwam enkele maanden geleden op de markt. En laat een band horen die blijft grasduinen doorheen het gedoodverfde concept van pure old school thrash metal, niets mis mee. Toch? Onze bevindingen:

Al vanaf die eerste songs voelen we aan welk vlees we in de kuip hebben. Generation Hate is zo een song die we kunnen toeschrijven aan eender welke grote thrash metal act, op aarde. Is daar iets mis mee? Nee, want Mortal Peril kruiden elk van hun songs met pure, ruwe tot punky aanvoelende energie die je de ene adrenalinestoot na de andere bezorgt. Gladiator, Psychotic en het wonderbaarlijke Air Attack bezorgen ons de nodige koude rillingen, we beginnen dan ook zonder ophouden stevig te headbangen tot onze nekspieren beginnen pijn te doen.

Origineel klinkt het allemaal niet, het is ooit wel eens voorgedaan. Ook blijven deze jongens lekker grasduinen in het thrash metal van de jaren 80. Maar ook daar is op zich niets mis mee, als we diezelfde energie voelen opborrelen die ons toen over de streep trok. Dat lijkt zeer goed te lukken bij Legacy of War. Ook al blijven elk van de songs op diezelfde lijn liggen. Je krijgt maar niet genoeg van de donderse aanstekelijkheid van hemelse, hoogstaande riffs. Snoeiharde drumsalvo's en een typisch 'thrash ' stem die je uiteindelijk compleet murw weet te slaan. War is Hell, Seed of Hate voelen aan alsof we tegen een 'wall of sound' worden gekwakt, zoals dat gewoon moet zijn bij deze muziekstijl. Zonder oponthoudt blijven Mortal Peril doorgaan, tot je als luisteraar verweesd achter blijft. Dit is waarlijk één van de betere thrash metal, die we elke liefhebber van het genre zeker kunnen aanraden.

Dat Legacy of War niet bulkt van originaliteit, het raakt ons niet. Dat is in deze muziekstijl trouwens haast onmogelijk.  Mortal Peril laten ons thrash metal hart echter snel slaan, vanaf pril begin tot einde. En brengen een technisch enorm hoogstaande plaat uit, die elk beetje sceptische houding prompt in de vuilbak doet belanden. Thrash zoals Thrash moet zijn ! Is onze eindconclusie over Legacy of War. Voer dus, voor de liefhebbers van de meest pure, en bulkende van technisch vernuft, vorm van deze muziekstijl.

1. Generation Hate
2. Gladiator
3. Psychotic