Betrayal - Infinite Circles

Erik Vandamme    12 november 2016

De Duitse Death Metal band Betrayal timmeren sinds medio 2005 aan de weg. Ze hebben gaandeweg hun sporen verdient binnen het extreme metal genre. Tot op heden heeft dit, wat platen betreft, enkel geresulteerd in één demo in 2015 en een EP in 2007. De band heeft dus vooral menig podium onveilig gemaakt, vooraleer de studio in te duiken voor deze klasse plaat binnen het death metal en extreme metal gebeuren. Infinite Circles geeft de luisteraar, binnen een melodieus tot technisch enorm hoogstaand kader, koude rillingen tot de bot: van begin tot einde.

De korte introl Prologue  bezorgt ons, met een heel angstaanjagende aankleding, alvast een angstaanval van jewelste. We zijn vertrokken voor een aangrijpende trip, die diep door onze ziel zal snijden. Binnen een heel duistere omkadering. The Shell klinkt scherp als een bijl die je hoofd dreigt af te hakken, met dank aan die al even diep snijdende gitaarriffs, duivelse drumsalvo's komende uit de diepste krochten van de hel. Met daarbovenop een al even angstaanjagende vocale aankleding, die ons compleet de doodsteek toebrengt.

Angst en waanzin, het zijn de rode draden doorheen dit album. De luisteraar wordt bij elke song meer en meer, inderdaad, tot een staat van absolute waanzin gedreven. Door middel van een dreigende vocale en instrumentale aankleding halen Betrayal het bloed van tussen de nagels en laten je telkens verweesd achter. Contamination, Fighting Perdition ze bezorgen je rillingen tot op het bot, je kijkt automatisch angstig achter jou bij het beluisteren van die plaat. Alsof demonen uit de hel je elk moment zullen verscheuren, vermorzelen en uiteindelijk tot moes slaan. Zo voelt Infinite Circles aan, en zo hoort het ook gewoon bij een extreme death metal plaat.

Je zou kunnen stellen dat elk van de songs wat diezelfde lijn uitgaat, maar niets is minder waar. Binnenin zitten voldoende, weliswaar even dreigende, tempowisselingen die je telkens opnieuw doen snakken naar adem. Zonder enig medelijden wordt de luisteraar tot een vorm van absolute waanzin gedreven, bij elke song opnieuw. En daar zit de grote sterkte van Betrayal . Ze brengen niet alleen melodieuze death metal op eenzaam hoog niveau, maar slagen er met deze aanpak in om de luisteraar in een soort diepe, duistere trance te doen belanden. Waarna je, badende in het zweet van angst, en met de krop in de keel. Totaal verweesd achterblijft. Dit is de definitie van hoe death metal echt moet klinken. Wij waren enorm onder de indruk, nu u nog!

Prologue 00:57

The Shell 05:24

Infinite Circles 04:39