Europe: Dertig jaar The Final Countdown

Timo Claes    11 november 2016

De Zweedse band Europe, vooral bekend van het nummer The Final Countdown streek op donderdag 10 november neer in de Ancienne Belgique te Brussel. Maar Europe is veel meer dan The Final Countdown alleen. Naar aanleiding van het dertigjarige bestaan van het album The Final Countdown zijn ze bezig met the Final Countdown 30th anniversary tour. Wat er dus op neer komt dat ze het album volledig spelen van begin tot einde.  Ze spelen in een nagenoeg uitverkochte AB. Hun laatste passage in België was van November 2015 geleden. Toen speelden ze in de Trix om hun nieuwe album War Of Kings te promoten.

De support band van vanavond is Tax The Heat. Het is een Britse band die hun debuutalbum Fed To The Lions in april de wereld instuurde. Vier mannen strak in het pak en met een gitarist die, mits wat ogen dichtknijpen, iets weg heeft van Bent Van Looy. De band brengt strakke Rock ’n’ Roll met een drummer die de meeste backing vocals doet in de eerste helft van de show. Muzikaal is alles in orde. Alleen aan de show zelf kan nog wat gesleuteld worden. Het is zeer eentonig qua licht. Dat is wel wat jammer, want op den duur stoort me dit wel. De band krijgt het publiek wel goed mee, dus een geslaagde warming up!

Vervolgens is het al de buurt aan Europe. De setting van het podium is eerder industrieel. Metalen hekkens die voor de monitors stonden, een doorzichtige drum uit plexiglas en heel veel licht. Het statief van zanger Joey is ook in metaal en speciaal aangepast zodat hij ermee kan ronddraaien. De show begint met de aankondiging over hoe de avond gaat verlopen op de 2 grote videoschermen die in de lucht hangen. Er wordt gezegd dat dit de full experience is van Europe en een ‘trip down memory lane’. We zullen 2 volledige albums te horen krijgen. Het recentste album War Of Kings en natuurlijk The Final Countdown.

Zoals groots aangekondigd, begint de avond met Hole In My Pocket, het eerste nummer van het War Of Kings Album. Ze staan er meteen. Zanger Joey komt op met een leren hemd. Na de eerste twee nummers is het tijd om het publiek aan te spreken. Hij groet het publiek met de woorden “Bonsoir Bruxelles, Alles Goed?” en vertelt ons dat dit een uniek moment is. Dit is een show die ze nooit meer gaan doen.  Bij het nummer Nothin’ to Ya wordt de AB opgelicht in hun rode huiskleur. Het volgende nummer is California 405, een weg in California die een afstand heeft van 116,5 kilometer. Op de twee schermen worden beelden afgespeeld van een auto die de weg afrijdt. We zitten halverwege hun laatste album en bij hun nummer Days Of Rock ‘n’ Roll worden livebeelden van een opgenomen show getoond. Het nummer Rainbow Bridge wordt voorafgegaan door een korte keyboardsolo. Het nummer wordt mooi aaneen gebreid met een dromerige gitaarsolo van John Norum die naadloos overgaat in het instrumentale nummer Vasastan.

Na het eerste album is het de beurt aan het album waarmee Europe is doorgebroken. De aanwezigen kennen dit album natuurlijk en weten ook dat The Final Countdown het eerste nummer op het album is. De smartphones en camera’s schieten de lucht in en voor we het goed beseffen suizen de pianotonen door de boksen. Dit is het moment waar de volledige zaal op gewacht heeft en de mensen zijn niet meer te stoppen . De zaal gaat op en neer en het feestje is nu echt begonnen. Na hun hitsingle van de jaren tachtig volgen de hitjes elkaar op. De volgende in de rij is Rock The Night die gevolgd wordt door de meezinger Carrie. Tijdens deze drie nummers worden foto’s getoond van hun Final Countdown Tour in 1987. Foto’s uit de gloriejaren dus, toen ze nog arena’s plat speelden. Daarna volgt de rest van het album met de hitsingle Cherokee. De show wordt afgesloten met het nummer Love Chaser. Maar natuurlijk eindigen ze op de alom bekende tonen van The Final Countdown die voor de tweede keer deze avond door de boksen raast.

Europe live is zeker een Trip Down Memory Lane zoals ze beloofd hebben. Het eerste deel van de show, tijdens het War Of Kings album moesten we even uitzitten om aan het echte feestje te beginnen, maar eens het feestje begonnen was, ging dat door tot het einde. The Final Countdown leeft nog steeds na dertig jaar! Dit optreden werd georganiseerd door Live Nation.

Setlist:

War Of Kings Album:

1. Hole In My Pocket