The Dancing Morons, Koala Commision en Een tegen Reactie - Ska... Ska... Ska: De Nest Concerts te Sint-Niklaas (26/11/2016)

Erik Vandamme    29 november 2016

Bij Ska denken we aan Madness, The Specials, Mad Caddies, Less than Jake en veel andere grootheden die menig tenten, clubs en zalen onderdompelen in een feestelijke stemming. De geschiedenis leert ons dat 'Ska'  is ontstaan in de jaren '50. Meer nog deze muziekstijl is eigenlijk ontstaan in Jamaica. En wordt soms ook ''de Jazz van Jamaica" genoemd. Mede doordat in deze muziekstijl ook elementen te vinden zijn van o.a. Jazz tot zelfs reggae, in een later stadium althans. Eveneens zitten in Ska veel doorstromingen naar andere genres. Denk maar aan de typische ska punk bands. Tot daar de les 'geschiedenis van het Ska gebeuren'. We zakten op zaterdag 26 november af naar de gezellige De Nest ofwel CC De Eglantier, te Sint-Niklaas voor een pure, old school, ska avondje . Opvallend, de zaal was enorm goed vol gelopen. Wat toch wil zeggen dat deze muzikale strekking nog steeds leeft bij de jeugd?

Een Tegen Reactie: Heilige huisjes omver stampen, omdat het kan! En Dansen.. Dansen.. Dansen

Een thuismatch staat niet altijd garant voor succes, zo leerden we in het verleden. Maar doorgaans zorgt het er wel voor dat er een ruime belangstelling is van vrienden en kennissen die de bandleden één voor één persoonlijk kennen. Daardoor was er al vrij vroeg veel volk komen opdagen. Een Tegen Reactie zijn ook voor ons geen onbekende. We namen eerder dit jaar nog hun EP Square Tapes onder de loep en schreven daarover: Een Tegen Reactie blijken in nog geen jaar tijd een evolutie te hebben doorgemaakt, die ons vooral doet uitzien naar een rooskleurige toekomst. Niet alleen binnen het typische ska of punkwereldje kunnen deze jongens potten breken. Ze brengen aanstekelijke songs op technisch heel hoogstaand niveau, maar hebben dus ook oog voor een potje experimenteren. Zowel vocaal als instrumentaal. En ja, we doen het inderdaad nog steeds op deze muziek. Dansen... dansen... dansen...En laat dit nu ook de rode draad zijn doorheen het concert van deze jongens in Sint-Niklaas.

Echter komen de punk elementen vaak net iets meer boven drijven dan de typische ska. Daar is uiteraard niets verkeerd mee, integendeel zelfs. Opvallend daarbij is de oerdegelijke, knetterende gitaar riffs die worden gecombineerd met knallende drumsalvo's die ons rond de oren vliegen. Bovendien beschikt Een tegen Reactie over een frontman/zanger die zowel vocaal als manier van brengen van de songs, ons punkhart heel diep weet te raken. Prompt krijgen we de neiging om enkele heilige huisjes omver te gaan stampen, gewoon omdat het kan. De lat wordt daarbij telkens opnieuw heel hoog gelegd, en het thuispubliek geniet dan ook met volle teugen van wat uiteindelijk een pure punk show is geworden. Met daarboven op toch typische 'feestelijke' ska punk invloeden, als ultieme kers op de taart.

Echter, net als op de plaat, blijken Een Tegen Reactie veel meer aan te bieden dan één enkele muziekstijl. Zo worden bijvoorbeeld snoeiharde uithalen, gecombineerd met subtiele tot kippenvel bezorgende momenten. Waarbij menig song je een krop in de keel bezorgt.  Waarna we dankzij ultieme knallers als De Wereld (Maakt Me Draaierig), onder dat spervuur van typische gitaar riffs, telkens harder klinkende drum salvo's tot het indrukwekkende stembereik van frontman Senne. Met de neus op de feiten worden gedrukt, en zonder medelijden tegen de muur worden gekwakt, tot we compleet murw geslagen tussen de touwen terecht komen.

Kortom: Ook Live blijkt dat de muziek Een Tegen Reactie niet in een hokje kan geduwd worden. De experimentele kant van de zaak, waarbij zowel vocaal als instrumentaal allerlei uitspattingen merkbaar zijn die ons aanzetten tot.. dansen , dansen, dansen. Vallen bovendien ook tijdens dit optreden enorm op. Een oproep aan alle concertpromotors en festivalorganisatoren binnen punk, ska en aanverwante? Boeken die handel!

Koala Commision: De Temperaturen doen stijgen tot een kookpunt.

We citeren even uit de biografie op de vi.be pagina van Koala Commision: Begonnen als vijfkoppige groepje op een zolderkamer in Lokeren, uitgegroeid tot een Ska-Punkband met maar liefst negen leden. Na een onvergetelijke eerste show in onze thuishaven Lokeren op 9 mei 2014 gingen we van start, maar het was pas enkele maanden later dat we echt vertrokken waren. In de straten van Gent hielden enkele bezoekers van de Gentse feesten eventjes halt bij onze geïmproviseerde akoestische set. Naarmate de Gentse Feesten vorderden, werden die enkele er plots veel meer. Deze podiumervaring zorgt ervoor dat de temperaturen, ook in CC Eglantier, tot een waar kookpunt zou stijgen.

Spelplezier: het zou de rode draad worden doorheen dit aantreden van Koala Commision. Elk van deze jongens straalt een spontaniteit uit waardoor ze zelfs op de grootste zuurpruim, een glimlach op het gezicht kunnen toveren. Dat is niet te danken aan één element, maar aan de kruisbestuiving tussen verschillende. Benjamin Poppe (trombone), Manu Diericx (trompet), Bram De Man (saxofoon) blijken niet alleen begenadigde muziekanten te zijn, die hun instrumenten bespelen op een onaards hoog niveau. Door middel van leuke kwinkslagen, en een charisma zoals de grote trompet en saxofoon spelers op aarde, zorgen ze dat elk haartje op onze armen komt recht te staan. Daarbij gerugsteund door de strak spelende drummer van dienst Arne Schatteman tot het gitaar vuurwerk van respectievelijk, Brent De Borger (gitaar), Wannes Van Hooste (gitaar), Hogerheijde (bass). Bovendien zorgt de keyboard klank van Lander de Visscher voor enkele verrassende wendingen binnen het geheel. Vanuit Instrumentaal oogpunt bekeken, wordt niet alleen de perfectie benaderd. Maar vooral is de dosis, eerder vernoemde, spelplezier opvallend hoog.

Naast al die instrumentale huzarenstukken, beschikken Koala Commision bovendien over een al even charismatische frontman, Folkert Van Kerckhove. Deze jongeman brengt ons niet enkel met zijn stem tot diepe ontroering, maar vooral door de bewegelijke manier waarop hij op het podium staat voelen we een adrenalistoot ontstaan die ons weer tot dansen aanzet. De hoge dosis enthousiasme die hij daarbij tentoon spreidt, zorgt hij er inderdaad mede voor dat het dak er compleet af gaat. Dit resulteert in een wervelend, heel hoogstaand, ska feestje waarbij we koude rillingen krijgen van puur genot. En waarop stilstaan bovendien ook onmogelijk blijkt te zijn.

Kortom: Koala Commision leggen de lat enorm hoog. Van begin tot pril einde brengen deze jongens ons in diepe vervoering, en laten ons naderhand verweesd achter. Door een ska feest naar voor te brengen, zoals alleen de groten der aarde - binnen het genre - dit kunnen. Indrukwekkend! En bovendien, enorm hartverwarmend.

The Dancing Morons: De boel compleet laten ontploffen!

Na deze twee wervelende concerten, kon het nog beter? Nee, maar The dancing Morons bleken wel uit te groeien tot de ultieme kers op de taart, om de 'boel' compleet te laten ontploffen. Deze , uit het Gentse, afkomstige typische Ska/punk band zorgen, door middel van een uiteenlopend pallet van instrumentale en vocale huzarenstukken, er inderdaad voor dat het dak er opnieuw compleet afgaat. Ook nu weer is het de duivelse kruisbestuiving tussen elk onderdeel van deze band, dat ons over de streep weet te trekken.

The Dancing Morons laten er bovendien geen gras over groeien. En geven vanaf de eerste noten aan dat ze iedereen willen zien dansen van vooraan, tot ver naar achter. Uiteraard worden daarbij enkele clichématige elementen naar boven gehaald, zoals de aanwezigen aanzetten gehurkt te zitten en plots recht te springen om een dansfeest te doen ontspringen. Niets mis mee uiteraard, het kan alleen de feestvreugde die we al heel de avond voelden, naar een hoogtepunt doen stijgen. Met een hoge dosis humor en charisma, leggen The Dancing Morons die lat zo mogelijk nog hoger dan hun voorgangers. Vooral als ze merken dat het publiek meegaat in de wervelstorm, doen ze er gewoon een schepje bovenop. Het siert deze band!

The Dancing Morons blijken dus niet alleen op een technisch hoogstaand niveau hun ding te doen, maar doen hun publiek zonder enige moeite uit hun hand eten. Het is net dankzij die kruisbestuiving tussen een - laat ons maar stellen - uitzinnig publiek en al even uitbundige band op het podium. Dat er een wervelende ska feest ontstaat, waardoor de boel compleet ontploft. Zodat iedereen met bonkend hart, en blij gezicht de donkere nacht ingaat.

We kunnen tot besluit,  dan ook stellen. We zagen met Een Tegen Reactie, Koala Commission, The Dancing Morons drie bands, die niet alleen op technisch niveau heel hoogstaande ska, ska punk en aanverwante brengen. Maar telkens een dosis charisma en spelplezier etaleren waardoor typische ska feestjes ontstaan, die je als muziekliefhebber bij blijven tot aan de ribben blijven kleven. Maar vooral werd er uitbundig gedanst, tot de vroege uurtjes. Waardoor de organisatie van dit evenement kan spreken van een geslaagde avond, puur genieten in CC De Eglantier.

Meer concerten meemaken georganiseerd door De Nest Concerts? https://www.facebook.com/denestconcerts/