Peter Hook & The Light - Het Depot, Leuven - 26/01/2017

Sven De Mol    31 januari 2017

Peter Hook & The light , voor de ene een nobele onbekend , voor andere dan weer een iconisch figuur.  Als bassist van Joy Division en New Order heeft de man door de jaren heen naam en faam gemaakt. En dat is ook wat het publiek voorgeschoteld krijgt. Een bloemlezing over voornoemde artiesten, eerder via het verzamelalbum Substance. Nu dus ook op het podium van Depot (Leuven)

Hoewel de set dus gevuld was met enerzijds New Order songs en eindigde met Joy Division parels. Werd het me al vrij duidelijk dat de meeste fans waren afgekomen op de Joy Division set. Vocaal lijken de nummers van New Order niet meteen op Peter’s lijf te zijn geschreven. Geregeld staat gitarist David Potts hem bij voor de zang. Echter dit maakte het geheel zeker niet slecht, gewoon 'anders'. De set starte met In a Lonely Place en Ceremony kwam ook aan bod. Twee nummers geschreven enkele weken voor het overlijden van Ian Curtis. Nummers als True Faith, Blue Monday, Temptation konden op deze electro/dance set uiteraard ook niet ontbreken.

Peter Hook

Echter, ondanks die mooie set, nam het publiek een eerder afwachtende houding aan. Men vroeg zich af of er  ook werk van Joy Division zou volgen. De aanwezigen hun geduld werd Beloond. Na de New Order set had Peter dus een hele Joy Division set in petto. Hits No Love Lost, Warsaw, Transmission, She’s Lost Control, Digital, Atmosphere en natuurlijk Love will Tear Us Apart. passeren de revue De sfeer in de zaal veranderde plots, er werd gedanst, meegezongen. Er ontstond zelfs en pogo pit. Kortom, de zaal werd prompt een pak energieker. Er waren bovendien ook een paar heel bijzondere momenten.Zo werd het nummer Digital opgedragen aan Annik Honoré, een Belgische vriendin van Ian Curtis. Voor wie op zoek is naar het verhaal hierachter , raden de film Control aan, van Anton Corbijn . Nog zo een mooi moment in de set. De song Atmosphere werd opgedragen aan de onlangs overleden medewerker van het Depot, Fred.

Alle foto's vinden jullie hieronder: