Forward - Hunt The Boar Through The Beats

Tom V    9 oktober 2013

Forward, een wellicht onbekende band in velen hun oren want hun historiek begint in 2009 te West-Vlaanderen. Jup, deze West-Vlaamse muzikanten brengen ons catchy rock songs. Vergelijkingen gooien we hier liever niet op tafel omdat we geen behoefte hebben ons vast te pinnen op andere bands.

Het album opent zeer fris en monter. Heerlijke drums die ons de weg wijzen naar de plaats waar we de zanger mogen ontmoeten en ontspannend genieten van zijn vocale instrument. Hoewel de inhoud veel minder positief klinkt krijg ik toch direct het gevoel dat dit de nieuwe festivalband aan het worden is voor 2014. Lekker vlot strèmen ze door naar track 2, everything is possible. En kijk, hier zeggen ze het … alles is mogelijk. Licht drum, een scherpe gitaar en bas brengen ons bij het meest ritmische gedeelte van deze volledige track.

Laten we eens gek doen, laten we eens meedoen denk ik meteen. Je hoeft hier echt niet stil te zitten bij het beluisteren van dit album hoor. Track 3, Red River Hog, doet me even denken aan het post-noise-rock genre. Enkel de gitaar die zijn introductie doet met een holle klank. Precies alsof alle lichten van de voorbije 2 nummers gedoofd worden, gelukkig zwaait dit even rap weer om naar dat wat we verwachten van Forward. Catchy shit!

We skippen even naar de laatste track, nummer 6, Another Life. Stevige intro. De gitaren worden onmiddellijk krachtig ondersteund door een hitsige drum. Het voelt aan als een nek-aan-nek race waarbij de ene net beter wil doen als de ander. Gelukkig hoeven er hier geen winnaars of verliezers te zijn want van zodra de stem het geheel vervoegt vloeit alles van slechte gevoelens geheel af.

Conclusie: Forward lijkt voor mij de ideale festivalband 2014. Wij hopen dat de organisatoren dit jong talent vlug ontdekken zodat we ze rap live aan het werk mogen zien op één of andere weide komende zomer. Alles zit gewoon heerlijk goed in elkaar gebokst. In dit Vlaanderen land gebruiken we daarvoor het gezegde: in kannen en kruiken.

Trouwens, wat een heerlijk nummer die laatste track!