Conan – Blood Eagle

Tom V    21 november 2014

Je zou het haast een epidemie kunnen noemen, maar eentje dat wij wel kunnen smaken. We hebben het over de overvloed van Stoner-doom metalbands die als paddenstoelen uit de grond schieten. Zoals we aangaven, niets mis mee, maar we vragen ons af of overdaad niet schaadt? Nu, met Conan hun nieuwste album Blood Eagle krijgen we weer zo eentje te verwerken en worden alle negatieve stellingen na het beluisteren hiervan totaal ontkracht.

Deze Britse band werd opgericht medio 2006 en bracht ondertussen, naast enkele demo's en EP's, één album op de markt: Monno's. Deze plaat kon over het algemeen op heel goede kritieken rekenen. Nu werd dus een nieuw album uitgebracht, via Napalm Records. Wij namen Blood Eagle onder de loep.

We kunnen stellen dat wie het eerste album reeds subliem vond, zich in deze nieuwe ook goed zal kunnen vinden. Het gitaarwerk is, puur technisch bekeken, al fenomenaal te noemen. De riffs klieven heel diep en traag op je in, zoals we dit in het genre gewoon zijn. De best wel lange songs - er staan er amper zes op deze plaat - vergen echter wel wat tijd om tot de luisteraar door te dringen. Een euvel dat we kunnen zien als een geval van muggenziften. Want tenslotte zal het de luisteraar een worst wezen, de doorsnee doom en stoner fan zijn al wat meer gewoon. Met een gemiddelde duurtijd van vijf tot negen minuten moet je al sterk in je schoenen staan om de mensen te blijven bekoren.

Dit laatste blijkt dan ook geen enkel probleem te vormen voor Conan. Alle ingrediënten zijn aanwezig om je te begeleiden in deze trip, tot de diepste kerkers van je ziel. We hadden het reeds over de alles overheersende, verzengde gitaarpartijen. Maar ook de angstaanjagende vocale aankleding bezorgt je koude rillingen. Je krijgt er gewoon kippenvel van. De drums ten slotte klinken vrij eenvoudig, maar het ritme doet je hart sneller slaan en klinkt als een tikkende tijdbom die op ontploffen staat.

Elk van deze songs liggen wat op diezelfde lijn, wat we bezwaarlijk als een nadeel zouden kunnen bestempelen, niets is minder waar. Als een sluipend gif hakken ze één voor één heel diep op je in. Op zich is Conan dan misschien wel een zoveelste stoner/doom metalband in een lange rij, maar door het technisch vernuft dat ze hier bovenhalen, ligt de lat wel een pak hoger dan gewoon doorsnee. De haast perfecte manier waarop de songs zijn geproduceerd, laten geen spaander geheel van eventuele twijfels. Uiteraard vergt het voor de luisteraar een zekere inspanning om alles echt tot jou te laten doordringen. We raden de fans dan ook aan niet alleen te luisteren met je gehoor, maar ook je hart en ziel te storten op deze bloedig mooie Blood Eagle.

In een recensie lazen we: Conan profileert zich met dit album als de meest heavy doom metalband van het moment. In deze stelling kunnen we ons zeker vinden. Daarom is Blood Eagle een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje van doom metal houdt. Net ook omdat deze plaat zonder meer grensverleggend kan genoemd worden. Dat was met hun vorige plaat al zo en met deze nieuwste schijf bevestigt Conan gewoon deze status. De zes songs verpulveren je oren, drijven je tot waanzin en laten je, na een lange en angstaanjagende rit, meer dan verweesd achter. Hebben we de benaming subliem al gebruikt?

Besluit: Blood Eagle is zonder meer een meesterwerk, een parel in het doom metal firmament dat je niet zomaar aan je mag laten voorbij gaan. Voer voor de echte fans van het genre en voor iedereen die houdt van koude rilling bezorgende lange riffs. Dat schotelt Conan ons hier voor. Geniet ervan met volle teugen, wij deden dat ook.

1. Crown of Talons
  2. Total Conquest
  3. Foehammer