Various Artists - Net.Ware Funja

Erik Vandamme    19 februari 2015

Het Duitse label Electro Arc brengt met de regelmaat van de klok albums uit, van heel alternatieve artiesten binnen het elektronische genre. Zo bespraken we eerder shift to Evil van Akalotz en wierpen ons licht over Invasion Of Femal Logic Alternativos.

In dit artikel willen we het hebben over één van de complicaties die in 2014 werden uitgebracht onder de naam Net.ware. Al in 2008 was dat het geval met Net.Ware Stimulation, die jullie via deze link kunnen vinden en beluisteren, tot aankopen.

Al deze verschillende verzamelalbums bespreken, doorheen de jaren heen, leek ons onbegonnen werk. Daarom bespreken we in twee recensies dus de laatste twee, van 2014. In dit artikel: Net.Ware Funja (oktober 2014).

Dit album bevat een bonte samensmelting van bands die floreren in het EBM tot new wave/synthpop gebeuren. Love Run (Club Mix) van Vainerz doet ons lichtjes denken aan Depeche Mode en andere synthpop helden. Het blijkt bovendien dat deze complicatie vooral is samengesteld uit bands die inderdaad wat teruggrijpen naar die sound van de jaren '80. Dit alles in een luchtig, tot heel gedreven, en jong kleedje gestoken weliswaar.
Finkseye voegt met  Domination Game (Club Mix ) daar wel een schepje pure EBM aan toe.

En daarmee zijn we aan één van de grootste pluspunten gekomen aan dit verzamelalbum. De nodige variatie tussen, laat het ons zo zeggen, popmuziek aanvoelende elektronische deuntjes, tot harde strakke EBM is aanwezig. Not Exist van The Aenigmachine is zo een voorbeeld van die strakke, heel harde aanpak. Gevolgd door een langdradige, haast zwevende song als Leng (Concert Version) van Nameless City. Zeven minuten pure magie.

Net.Ware Funja blijft op dit elan doorgaan, elk van de bands en artiesten laten zich uiteraard van hun beste kant zien, zoals dat bij de meeste verzamelaars van Various Artists, eigenlijk altijd het geval is. Het leuke is dat verschillende aspecten van deze elektronische muziek die het label Electro Arc pleegt aan te bieden, fijn is verweven in deze plaat. Waardoor de luisteraar een mooi overzicht krijgt van de aangeboden artiesten en bands. Laat ons stellen dat Net.Ware op zich kan beschouwd worden als een soort visitekaartje voor zowel het label, als de aan deze complicatie deelnemende artiesten. Een echte voorkeur naar één van hen hebben we niet, maar enkele pareltjes - zoals de reeds voornoemde - willen we toch aanhalen.

De harde, meedogenloze EBM van Akalotz bijvoorbeeld die met Body Crashed Bones (Muscles on the MoveRemix) aantonen dat pure old school EBM niet gedateerd hoeft te klinken. Integendeel, deze song grijpt je bij de keel en laat je nooit meer los. Dat is, zoals we eerder hebben mogen ondervinden, het paradepaardje van Akalotz. Of neem nu Kriegsmaschinen van Industrial Organisation, dat wat doet denken aan Front242 op zijn Duits, maar danop een industrial aanvoelende achtergrond. Ijskoude klanken die je rillingen bezorgen, en prompt aan het dansen zetten. Voer voor elkeen die houdt van EBM tot harde elektro, industrial.

Conclusie: Met deze verzamelaar laat Electro Arc  in zijn kaarten kijken en laat ons vooral zien wat ze te bieden hebben, ook in 2015. Eén bonte samenstelling van bands en artiesten, die wellicht bij het grote publiek onbekend zijn of minder goed gekend, laten zich van hun beste EBM tot synthpop kant zien. Vanuit duistere, donkere EBM naar kleffe, zeemzoetige pop klanken. Het is overvloedig aanwezig op deze compilatie. Meteen kan de luisteraar zich dan ook een beeld vormen van welke 'soort' bands dit label wil aanprijzen. Voor liefhebbers van harde EBM , tot de fans van elke vorm van Elektronische muziek is deze verzamelaar daarom dan ook een sterke aanrader. Vooral omdat hieruit weer eens blijkt dat het label  zich weigert vast te pinnen op één enkel genre. Dat is met deze Net.Ware Funja nog maar eens bewezen.

Het album bekijken/beluisteren/aankopen?

01 Vainerz - Love Run (Club Net.Ware Mix).. 4:43
02 Finkseye - Domination Game (Club Mix) .. 4:27