'Heroes on Tour 2015': Battle beast + Delain + Sabaton - Lotto Arena (Antwerpen) - 13/02/2015

Erik Vandamme    15 februari 2015

Het laatste album van Sabaton, Heroes was meteen het eerste met drie nieuwe leden. De gitaristen Chris Rörland en Thobbe Englund voegden zich bij de band evenals de drummer Hannes van Dahl. Deze plaat kwam uit in 2014 en werd overal heel goed ontvangen. Sabaton heeft bovendien een heel uitgebreide fanbase in ons land, dat bleek toen op hun vorige tournee zowel AB (Brussel) als hun doortocht in Torhout op een mum van tijd was uitverkocht. Trouwens kunnen ze zonder probleem een festivalweide als graspop volledig plat leggen. Geen wonder dat Sabaton ook headliner mag zijn op Alcatraz Metal Festival volgende zomer, op 9 augustus. Dit terzijde. Op deze vrijdag de dertiende was het de buurt aan een goed vol gelopen, maar niet uitverkochte, Lotto Arena. Van de 7500 beschikbare plaatsen waren er 4500 verkocht. De aanwezige fans hadden er echter duidelijk zin in, dat zou later blijken. Als voorprogramma brachten ze Battle Beast en Delain met zich mee.

Bij het betreden van de zaal was Battle Beast net aan hun set begonnen. Met hun nieuwste album Unholy Savior onder de arm, sprongen ze gretig als wilde beesten het podium op. Met één ding voor ogen, het dak er geheel laten afgaan. Deze vurige start zorgde ervoor dat de eerste rijen prompt waren wakker geworden. Als show element kan dit wel tellen. Uiteraard is het laatste album een knaller geworden, dat bleek toen songs als Touch in the Night of Madness zorgden voor het eerste herkenningsapplaus. De grootste aantrekkingskracht binnen Battle Beast is zangeres Noora, die zonder problemen weet hoe een publiek te entertainen en naar haar hand te zetten. Dat ze uiteindelijk toch een deel van de Sabaton fans over de streep konden trekken in een zaal die toch een beetje te groot voor hen bleek te zijn, het kan gezien worden als een heel sterke prestatie. Daarboven op kwam Sabaton drummer Hannes Van Dahl bij Black Ninja ,even als tweede drummer de gelederen versterken, waardoor de voorste rijen volledig wild werden. Kortom, Lotto Arena mocht dan nog net iets te groot zijn voor Battle Beast, maar de manier waarop ze nu al een sterke indruk maakten naar een groter publiek toe? Dat lijkt ons veelbelovend naar de toekomst toe. Het combineren van een heel intrigerende frontvrouw, muziek die je bij de keel grijpt, en een heel gedreven podiumact. De toekomst ziet er inderdaad rooskleurig uit voor Battle Beast, wordt zeker en vast vervolgd.
Setlist:Far far Away // Touch in the Night // Madness // Iron Hand // Black Ninja // Out of Control

Ook Delain brachten vorig jaar een pareltje van een plaat uit, en dat is ook ons niet ontgaan. We schreven over The Human Contradiction het volgende: Delain , bevestigt met The Human Contradiction dat ze nu helemaal klaar zijn voor het grote werk, en treedt hiermee definitief in de voetsporen van de grote namen in het Female Voice Metal gebeuren. Eindelijk, en dik verdient! Klasse plaat, die ook in ons persoonlijke eindejaarslijstje, nu al, heel hoog zal staan aangeschreven. Ook zijn zij het ondertussen al gewoon in grotere zalen te spelen. Zo stonden ze vorig jaar als voorprogramma van Within Temptation in diezelfde lotto arena, en moesten voor de headliner van dienst niet onderdoen. Wat podium act en show gehalte betreft ging het er bij Delain iets, hoe zullen we het stellen, gereserveerder aan toe. Minder show, meer de muziek voor zich laten spreken. In het wereldje van female fronted metal hebben ze ondertussen al naam gemaakt. Zoals we voorheen hadden aangehaald, ze moeten niet onderdoen voor de grotere acts in het genre. Ook in Lotto Arena bleek dat tot uiting te komen. De aankleding en brengen van songs ligt in verlengde van wat we ook bij andere bands en artiesten in het genre waarnemen. De grote sterkte van Delain is dat ze met een pak sterke songs, een intensieve tot zelfs donkere 'gothic' aanpak de luisteraar in vervoering kunnen brengen. Al leek een deel van het publiek er wat apathisch op toe te zien, we vermoeden dat iedereen toch onder de indruk was. Geen wilde taferelen of stevige moshpits, maar gewoon lekker headbangen en de muziek tot het diepste van je genen laten doordringen. Dat is wat andere grootheden zonder enig probleem kunnen teweegbrengen, daarin slagen Delain uiteindelijk ook. Bovendien was er die geweldige kruisverstuiving tussen rauwe, en griezelige stem van de gitarist gecombineerd met heel hoge stem van de zangeres. Wat zorgde voor die extra kers op de taart, waardoor we kunnen stellen. De doortocht van Delain in Lotto Arena was er eentje van muzikaal hoogstaand niveau. Waarbij deze band bewezen heeft zeker tot de groten te behoren wat het typische female fronted metal gebeuren betreft. Ook het publiek, dat duidelijk wel kwam voor de headliner, ging er uiteindelijk gretig in mee.
Setlist:Mother Machine // Get the Devil out of Me // Army of Dolls // Go Away // Pristine // Sleepwalkers Dream // Electicity // Not Enough// We Are the Others

Sabaton en België, het is altijd een combinatie geweest die voor strakke concerten en onvergetelijke avonden heeft gezorgd. Joakim Brodén liet in het begin van zijn set dan ook weten redelijk zenuwachtig te zijn, net om die reden. Of hij dat elders ook doet of niet? We laten in het midden, maar hierdoor krijgt hij uiteraard alle aanwezigen vanaf de eerste noten aan zijn voeten. Hoezeer de band zich wil profileren als één geheel, is het trouwens nog steeds Joakim die de meeste aandacht naar zich toetrok. Elk optreden van Sabaton begint met the Final Countdown. Dat was nu ook het geval. Uiteindelijk bleken ook telkens diezelfde poses en metal clichés te worden boven gehaald. Maar het dient te worden gezegd, het blijft werken. Noem het psychologisch, maar telkens opnieuw gaat het dak eraf bij een concert van Sabaton. Van vooraan het podium tot de laatste plaatsen op de tribune, iedereen veerde recht en bleef van begin tot einde mee dansen, moshen of crowdsurfen tot met de gebalde vuist de songs één voor één mee zingen.
Hiervoor worden wel, we gaven het al aan, de nodige clichés boven gehaald. Het spelletje waarmee Joakim wilde bewijzen ook gitaar te kunnen spelen, hij deed dit met een streepje Michael Jackson, en de gitaristen die hem overtroeven. Het is een voorbeeld van hoe belangrijk het show element is bij een band als Sabaton. Zo vroeg Joakim of het publiek een song wilde horen in het Engels of Zweeds. De aanwezige moest met luidkeels applaus laten weten welk ze verkiezen. Het bleek de tweede optie, het Zweeds, te worden. Zo werden Got Mit Uns en A lifetime of War , op aanvraag van het publiek, dus in het Zweeds gezongen. Wat me trouwens extra opviel, bij de meerkeuze songs. Telkens leek de tweede keuze het te halen van de eerste. Of dit kan gezien worden als een psychologisch spelletje? We houden het in het midden, maar bij mededelingen waar de aanwezige ook mogen 'hun ding doen' blijkt dikwijls bij een eerste oproep iedereen bedeesd en afwachten kijken. Bij een tweede oproep lijken mensen doorgaans geneigd iets meer te durven, de faalangst valt plots weg.
Dit terzijde willen we het ook even hebben over de podium aankleding. Aangezien het album Heroes als concept, oorlog heeft. Was de aankleding in de vorm van een tank, met alles erop en eraan. Ook werd bij veel songs gerefereerd naar die oorlog. Zeker deze van '14 - '18, waar de Belgen een grote rol hebben gespeeld. Resist and Bite was dan weer een speciale ode aan de Belgen tijdens de tweede wereldoorlog. Het publiek werd nu volledig wild. Ook ontpopte Joakim zich als een ware entertainer, al kunnen zijn lange praatjes met het publiek soms de drive wat uit het concert halen. Het kon niemand echt deren, ook ons niet.
Genoeg hoogtepunten. Vooral dan de start, en einde, van dit optreden waren als een bom die op ontploffen stond. Carolus Rex werd woord voor woord door iedereen meegezongen. Swedisch Pagan verpulverde elke spaander van eventuele twijfels. Naar het midden was er een kleine terugval, maar de boel zou weer ontploffen bij de bisnummers. Uiteraard mocht het epos van Sabaton, Primo Victoria, niet ontbreken. Metal Crue zorgde voor een verrassende, maar vooral aangename kers op de taart. Sabaton kwam, en overwon weer eens vele harten. We zijn er zeker van dat ze als headliner op Alcatraz Metal Festival, weer fijntjes zullen overdoen.
Setlist:The final countdown // The March to War (intro) // Ghost Divison //To Hell and Back // Carolus Rex // Swedisch Pagans // Soldier of 3 armies// Gott mit Uns // The Art of War // 7734 // Resist and Bite // The Price of a Mile // 40:1 // A lifetime of War // Far from the Fame // White Death // ENCORE : Night Witches // Primo Victoria // Metal Crue