Soilwork - The Ride Majestic (Nuclear Blast)

Tom Kielemoes    27 juli 2015

Het zijn drukke tijden voor de Zweedse metalheads van Soilwork. In de laatste twee en een half jaar hebben ze een dubbelaar uitgebracht The Living Infinite., is er een live DVD verschenen, hebben ze uitgebreid getourd.  En nu laten ze hun nieuw album The Ride Majestic op de wereld los. Onze bevidingen:

Door het label worden ze omschreven als death metal. Hoewel ze in die richting inderdaad ooit begonnen zijn , zijn Soilwork  ondertussen echter geëvolueerd naar een moeilijk te omschrijven genre. Het blijft uiteraard nog voornamelijk melodic death metal , maar er zitten ondertussen zo veel verschillende elementen in hun muziek dat je hen bezwaarlijk in een hokje kan plaatsen .

The Ride Majestic, welke  ook direct het titelnummer is waarmee ze openen, is er zo een voorbeeld van , een kalme intro gevolgd door het brute geweld die Soilwork zo herkenbaar maakt, sterke technische riffs , de gevarieerde zang van Bjôrn “Speed” Strid , blijkbaar wordt deze met elk album sterker en sterker, dit doet ons verder verlangen naar de rest van het album.

Alight In The Aftermath borduurt verder op deze structuur en hier je hoor nogmaals dat dit uitstekende muzikanten zijn die ervan houden om alles door elkaar te mixen, je hoort technische death metal tot black metal invloeden afgewisseld met kalme groovy stukken .Death in General is een iets meer mid tempo song waarbij de meer mellow stukken niet worden geschuwd maar niet gevreesd, het blijft een heel sterke song. Tekstueel gaat dit album over de dunne grens tussen leven en dood, daar bijna alle bandleden wel iemand verloren hebben tijdens de opnames van dit album en niet te vergeten, het plotse verlies van de 19 jarige drummer van Chronus, welke een goede vriend van hen was.

Met Petrichor By Sulphur duwen ze nogmaals het gaspedaal in , dit is een heel erg leuke song, vooral  door de afwisseling die er aanwezig is. Groovy tot zelfs disco achtige ritmes aangevuld met technische thrash riffs en de pakkende zanglijnen maken dit nummer tot een klassieker. The Phantom gaat meer de richting van de black metal uit en zal vooral de fans van het eerste uur kunnen bekoren. The Ride Majestic (Aspire Angelic) is nogmaals een sterk voorbeeld waartoe ze in staat zijn. De andere nummers zijn zeker niet slecht maar zijn naar mijn gevoel voor Soilwork normen een beetje te gewoontjes maar zeker en vast nog boven de middenmoot.

Soilwork is er andermaal nog eens geslaagd om een sterk album neer te pennen, hoewel er nu nog maar 1 origineel band lid meer over, er is nl een nieuwe bassist Markus Wibom (ex-HEARTS ALIVE) is het er niet aan te merken,  ze blijven knappe songs maken met de nodige afwisseling. Het is wel een album die moet groeien, je zal er niet van overtuigd na een eerste luisterbeurt, persoonlijk vind ik deze ook minder dan The Living Infinite maar dat was dan ook een heel sterk album. Niettemin kijk ik er naar uit om hen live aan het werk te zien in december samen met Hatesphere

1. The Ride Majestic 4:09

2. Alight In The Aftermath 3:47

3. Death In General 4:59