Wacken Open Air 2015: het heilige land der wateren - 31/7/2015

Mario Poncin    1 augustus 2015

Na een rit van zes uur vol muziek is uw Snoozecontrol reporter aangekomen in The Holy Land of Metal.

Of moeten we dit jaar misschien spreken over het verzopen land? Sinds het begin van de week had Wacken te kampen met overvloedige regenval waardoor het ganse terrein omgetoverd werd tot één grote modderpoel. Op sommige plaatsen kon je tot op kniehoogte in de brij verdwijnen en er was dan op het hele terrein ook geen enkel plekje groen meer te vinden. Verspreid over het terrein kon je dan ook vele modderdans amateurs vinden tot groot jolijt van de omstaanders. Meerdere paar schoenen lieten het leven en werden opgeslorpt door de vloeibare aarde.

De campings werden herleid tot een mini versie van de Bodensee waardoor er hier en daar tenten zelfstandig o     p pad gingen. De parkeer/camping terreinen werden ontoegankelijk tenzij je over een monstertruck beschikte. Geruchten over feestvierders die wegens het gebrek aan parking en camping huiswaarts keerden en om een refund vroegen begonnen dan ook de kop op te steken. Zielig vind ik aangezien je de natuur nu eenmaal niet kan tegenhouden.

Gelukkig liet het overgrote deel van de bezoekers dit niet aan hun hart komen en ging het grootste metal feestje van Europa knallend van start met oude rotten als UDO, Rob Zombie en Savatage op het hoofdpodium. Terwijl UDO zich liet vergezellen door het Bundeswehr Music Corps zagen we Savatage in een larger than life show afsluiten met The Trans Siberian Orchestra. En Wacken zag dat het goed was.

Met zijn zes podia biedt Wacken trouwens voor ieder wat wils. Alle stijlen binnen de rock en metal passeren de revue. Zo is er bijvoorbeeld de Wackinger Village waar je de vreemdste figuren ziet rondlopen. Piraten die gretig huppelen op de folk metal en ambachtslui die blijkbaar met de teletijdmachine van professor Barabas naar het heden getransporteerd werden. Alles kan op Wacken.

Anders dan bij de meeste grote festivals betaal je op W.O.A. trouwens niet met munten maar met cash geld. Van braadworst tot de betere culinaire geneugten kan je op het ganse terrein nuttigen. De droge keel kan bijvoorbeeld weggespoeld worden met Oldesloer, de lokale graanjenever die men mixt met cola. Best wel lekker! Op Wacken kan je trouwens ook heel wat nieuwe bands ontdekken. Zo organiseren ze een metal battle waar bands uit de hele wereld de kans krijgen om zich te bewijzen op de heilige grond. Zo speelden er dit jaar bands uit onder andere Japan, Hongarije, China en het Midden Oosten.

Uw reporter was zéér onder de indruk van Walkways, een Israëlische band uit Tel Aviv die hun debuutalbum Safe in Sound live brachten en dit met verve deden.. Hun debuutalbum dateert al van 2013 en werd in Zweden gemixt en gemastered door Jens Bogren, bekend van onder andere zijn werk voor Opeth. Op Wacken hebben de heren het beste van zichzelf gegeven en dat werd gesmaakt door het publiek. Ze eindigden dan ook op de tweede plaats in de metal battle.

Uw reporter repte zich dan ook om de heren te strikken voor een kort interview. Door omstandigheden kon uw reporter slechts één dag aanwezig zijn. Ach, er zijn ergere dingen in het leven. Vrijdag namiddag kwam de zon dan toch eindelijk piepen. Laat ons hopen dat dat zo blijft de komende dagen, opdat bands als Sabaton en Judas Priest de modder ellende kunnen doen vergeten. Eén ding is zeker. Dit zal een memorabele editie worden van Wacken Open Air.  De fabrikanten van wasmiddelen zullen goede zaken doen.

Slotconclusie. Als rechtgeaarde metal fan moet je minstens eens in je leven op Wacken geweest zijn.

Faster – Harder – Louder