Russkaja - Peace, Love & Russian Roll

Florian Cassier    4 september 2015

Russkaja, is integenstelling van wat de bandnaam zou kunnen doen vermoeden, een band van Oostenrijkse afkomst. Hoewel hun frontman dan weer wel van Russiche afkomst blijkt te zijn. Al sinds het begin steekt dit vijfkoppige stel een enorme afwisseling in hun nummers en hun bescheiden hitje Energia kan daar het beste van meespreken. Ze vallen het beste te omschrijven als een combinatie van rock 'n' roll, ska en traditionele Russische muziek. Hun Russisch getinte Engels is al even typerend. Met hun nieuwe album Peace, Love and Russian Roll gaan ze verder op dit elan.

Ze openen hun album direct met een typisch nummer genaamd Rock'n Roll Today. Het bezit alles wat ze in hun vorige albums ook naar boven haalden. Wat vooral weer opvalt is de abrupte overgang tussen de meer rock 'n' roll en de ska die ze telkens weer opnieuw brengen. Het is een geweldige opener die je direct in die dansbare sfeer brengt die je nodig hebt om ten volle te kunnen genieten van de rest van het album. Slap Your Face en Hometown Polka zijn daar het beste voorbeeld van met een sterk begeleidende bas en trompet. Silly dances zijn toegestaan! Hometown Polka toont ook aan dat ze zich niet altijd aan het Engels houden bij hun eigen nummers.

Met El Pueblo Unido maken ze een ska cover van het oude revolutionaire lied. Naar mijn mening meer dan geslaagd en één van de betere versies, buiten het origineel, dat ik al gehoord heb. Meer naar het einde van het album staan ze wel dan weer kritisch ten opzichte van het communistisch verleden met You Are the Revolution. Ongenuanceerdheid of onverschilligheid kan hen niet verweten worden.
Het album raast zo verder van het ene nummer in het andere en worden de schelle trompet en zware bassen om je oren geslagen. Soms valt er echter wel enige eentonigheid op te merken.

Op het einde gaan ze met Radio Song de Johnny Cash tour op. Voor mij niet zo een geslaagd nummer, maar eerder een mislukte parodie. De allerlaatste song, het titelnummer, Peace, Love & Russian Roll is dan weer een schot in de roos. De versie die je hoort is een live opname tijdens een Australische tv show en is de perfecte afsluiter voor een heel energetisch album.

Al bij al heeft Russkaja hier een goed album gemaakt vind ik, al staan er enkele schoonheidsfoutjes op. Ze moeten opletten dat hun tragere nummers, mede door hun accent, geen parodieën gaan lijken. Soms is het namelijk moeilijk om hun serieuse nummers ook echt serieus te nemen. Verder is het echter een geweldig album voor de ska-liefhebbers die ook eens iets anders willen ontdekken.
Russkaja tourt ook met hun nieuwe album doorheen heel Europa en staan onder andere ook op zondag 5 september in ons land in Sint-Niklaas. Ik hoop dat ze het goed doen en het ver schoppen.

Rock'n Roll Today
Slap Your face